Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

Dante overleed op 14 september 1421. Zijn werk is altijd levend gebleven en zijn wereldberoemde 'De goddelijke komedie' (La Divina Commedia) was voor veel kunstenaars een inspiratiebron. Ook Ary Scheffer greep in zijn schilderijen geregeld terug op scènes uit dit middeleeuwse epos. Het boek paste helemaal in de geest van de romantiek en het grootse gevoel.

Paolo en Francesca

In 'De goddelijke komedie' gaat Dante op reis door het Inferno (de hel), de Louteringsberg en het Paradijs. Zijn eerste bestemming is het Inferno, waar hij door de dichter Vergilius wordt begeleid. In de vijfde zang ontmoeten zij de geliefden Francesca da Rimini en Paolo Malatesta. Francesca vertelt Dante hun liefdesverhaal. Ze was uitgehuwelijkt aan Gianciotto Malatesta, maar werd verliefd op zijn broer Paolo. Betrapt door Gianciotto moet het paar in de hel boeten voor hun overspel. Scheffer schildert de ontmoeting. Als schimmen trekken Francesca en Paolo voorbij, in elkaars armen verstrengeld en voortgestuwd door de wind. Dante, in het rood, en Vergilius zien het met lede ogen aan. In de olieverfschets hierboven weet Scheffer het zielenleed met rake verfstreken te treffen.

De olieverfschets, uit 1822, is een voorstudie voor een groot schilderij dat Scheffer later, in 1835, tentoonstelde op de Parijse Salon. Het schilderij bevindt zich nu in de Wallace Collection in Londen. Hij maakte ook studies op papier. De houding van de geliefden is enigszins veranderd in het uiteindelijke schilderij. Scheffer was duidelijk tevreden: hij maakte in de jaren 50 nog meer versies, onder andere schilderijen die nu te zien zijn in het Louvre in Parijs en Hamburger Kunsthalle.

Dante in de 19de eeuw

Scheffer, die in Parijs woonde, was niet de enige in het 19de-eeuwse Frankrijk die Dante en het verhaal van Paolo en Francesca als inspiratiebron nam. Kunstenaars verheerlijkten de literaire helden van het verleden en Dantes gedicht was doordrenkt van het romantische sentiment. Scheffers vriend en concurrent Jean-Dominique Ingres schilderde in 1819 al een andere scène uit het liefdesverhaal: het moment waarop Paolo en Francesca door Gianciotto worden betrapt. Een andere goede vriend, Eugène Delacroix, verbeeldde in 1822 Dante en Vergilius op de boot waarmee ze door de onderwereld reisde over de rivier de Styx.

Jean-Dominique Ingres - Paolo en Francesca - 1819

Jean-Dominique Ingres

Paolo en Francesca

Musée des Beaux-Arts d'Angers

1819

Eugène Delacroix - De boot van Dante - 1822

Eugène Delacroix

De boot van Dante

Musée du Louvre

1822

Markante verschijning

Dante bleef Ary Scheffer inspireren. Een paar jaar na zijn voorstudie van Paolo en Francesca schilderde hij een altaarstuk waarop Dante voor Maria en Jezus knielt. Dit keer samen met de schilder Rafaël. Dante is direct herkenbaar aan zijn karakteristieke profiel met sterk gebogen neus. En weer in het rood gekleed. De Italiaanse schrijver Boccaccio, die ook de 'Decamerone' schreef, is de eerste die een levensbeschrijving van Dante optekent. Hij omschrijft zijn markante verschijning als volgt:

‘Onze dichter was nogal klein van gestalte, had een lang gezicht en een sterk gebogen neus, zware kaken, en zijn onderlip stak enigszins vóór zijn bovenlip uit.'

Over zijn kleding schrijft hij:

‘Zijn kleren waren altijd keurig en hij kleedde zich zoals bij zijn leeftijd paste'.

Ary Scheffer - De schilder Rafaël en de dichter Dante in aanbidding voor de Heilige Maagd en het kind - ca. 1825

Ary Scheffer

De schilder Rafaël en de dichter Dante in aanbidding voor de Heilige Maagd en het kind

Dordrechts Museum

ca. 1825

Dante en Beatrice

In 1846 schilderde Scheffer nog een ander fragment uit 'De goddelijke komedie': Dantes lofzang op Beatrice, die hem in het laatste deel van het epos door Het Paradijs begeleidt. Beatrice was voor Dante als een muze. Ze verschijnt als engel in zijn gedichten. Terwijl Beatrice opkijkt naar de hemel houdt Dante zijn ogen op haar gefixeerd. Scheffer maakte voor dit schilderij meerdere voorstudies, waarbij hij vaak van compositie veranderde.

Ary Scheffer - Dante en Beatrice - 1851

Ary Scheffer

Dante en Beatrice

Museum of Fine Arts Boston

1851

Magnum Opus

Met het monumentale schilderij De Smarten der Aarde , waaraan hij in 1847 begon, bracht Scheffer zijn laatste eerbetoon aan de dichter. Hij verwerkte Paolo en Francesca in het spektakel van figuren. Ze zijn onderin te zien. Behalve de twee geliefden zien we rechtsboven ook de markante kop van Dante zelf en links boven hem Beatrice. De smarten der aarde is Scheffers magnum opus, een laatste meesterwerk waarin de grootste successen uit zijn carrière terugkomen. Dante en zijn 'Goddelijke komedie' nemen daarin duidelijk een belangrijke plek in.

Ary Scheffer - De smarten der aarde verheffen zich ten hemel en veranderen in hoop en gelukzaligheid - 1847

Ary Scheffer

De smarten der aarde verheffen zich ten hemel en veranderen in hoop en gelukzaligheid

Dordrechts Museum

1847