1500
1600
1700
1800
1900
2000
Reis door
6 eeuwen
Nederlandse schilderkunst van 1500 tot vandaag
1500
Meester van de Heilige Elisabethpanelen, Scènes uit het leven van de Heilige Elisabeth
Anoniem, Familieportret uit de Van Beverenkapel in de Grote Kerk
Jacob Gerritsz. Bornwater, De kruisiging van Christus
Willem Adriaensz. Key, Portret van een jonge vrouw
Willem Adriaensz. Key, Het Laatste Avondmaal
1600
Adam Willaerts, Gezicht op Dordrecht vanuit de monding van de Noord
De aanbidding van de herders
Jacob Gerritsz. Cuyp, Tulpenbed
Ferdinand Bol
Aelbert Cuyp, Portret van de eend Sijctghen
Jacob Gerritsz. Cuyp, Portret van Michiel Pompe van Slingelandt
Jan Both, Italiaans landschap met de Ponte Molle
Jan van Goyen, Gezicht op Dordrecht
Aelbert Cuyp, Rustende ruiters in een landschap
De luistervink
Abraham Susenier, Stilleven met schelpen
1700
Abraham Busschop, Trompe-l'oeil plafondstuk
Aert Schouman, Il pastor fido
Thomas Gainsborough, Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid
Jacob van Strij, Landschap met vee in de omgeving van Dordrecht
Abraham van Strij, De tekenles
1800
Abraham van Strij, Hendrik Weymans en zijn familie
Petrus van Schendel, Zelfportret bij lamplicht
Barend Cornelis Koekkoek, Rivierlandschap met kreeftenvissers
Ary Scheffer, De Hemelse en Aardse Liefde
Alexander Wüst, Bergstroom bij Finnmark in Noorwegen, bij maanlicht
Hendrik Willem Mesdag, In de branding
Eugène Boudin, La Place Ary Scheffer, Dordrecht
Portret van Maurits van der Valk,
Jan Toorop - Landschap met vaart
George Hendrik Breitner, Sleperspaarden in de sneeuw
Floris Arntzenius, Het Scheveningse strand
Whalley Bridge
1900
Jan Hendrik Weissenbruch, Te Noorden bij Nieuwkoop
Isaac Israels, Scottish Dance
Jan Sluijters, Fiacre met Sacré Coeur
Max Liebermann, Zelfportret met strohoed
Pyke Koch, stilleven met appels
Piet Ouborg, Vaarwel
Karel Appel, kindje, kerkje, beestje
Edgar Fernhout, Winter
Emo Verkerk, Portret van Gabriëlle I
Marlene Dumas, De aanwezige
René Daniëls, Zonder titel
Jan Beutener, Ontbijtje
JCJ Vanderheyden en Frans de la Cousine, Groot Atelier
2000
Ina van Zyl, Marshmallows
Jan Roeland, Eend
Raquel van Haver, Hookers in toilets, Dancehall version explicit #2, 2016.jpg
Frank Ammerlaan, Untitled
Muurschildering Robert Zandvliet
Rezi van Lankveld, Golden
Je reis
zit er op

De schilderijen in het echt zien?
Kom langs in het museum.

Meester van de Heilige Elisabethpanelen
Scènes uit het leven van de Heilige Elisabeth
1490-1495
Dordrecht en omgeving zijn vaak door watersnood getroffen. De ramp van 19 november 1421 − naamdag van Sint Elisabeth – had zo’n impact dat er jaren later een altaarstuk aan werd gewijd. Met op de binnenluiken scènes uit het leven van Elisabeth. De koningsdochter die zich na haar huwelijk inzette voor armen en zieken.
Afmetingen
127,7 x 109,3 cm
Materiaal
Olieverf op paneel
Inventaris nummer
DM/016/130
Credits
Bruikleen Rijksmuseum, Amsterdam (aankoop met steun van Vereniging Rembrandt), 2016
Locatie
Op zaal
Anoniem
Familieportret uit de Van Beverenkapel in de Grote Kerk
ca. 1545-1555
Een zeldzaamheid: een portret uit de Grote Kerk van vóór de overgang naar het protestantisme. Het toont de Dordtse regent Pieter van Beveren met zijn eerste en tweede echtgenote, Alid Muys van Holy en Engelberta van der Lindt. Ze konden worden geïdentificeerd dankzij een tekening in het familiestamboek.
Afmetingen
67,5 x 75,5 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/019/1315
Credits
Schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2019
Locatie
Op zaal
Jacob Gerritsz. Bornwater
De kruisiging van Christus
1554
Het lijden van Christus. Een lijdensweg, letterlijk. Als in een stripverhaal gaf Bornwater het weer, van begin tot eind. Met veel gevoel voor drama. De kruisiging was het middendeel van een altaarstuk. In de 17de eeuw hing het in het Augustijnenklooster, dat na de hervorming een andere functie had gekregen.
Afmetingen
60,1 x 40 cm
Materiaal
Olieverf op paneel
Inventaris nummer
DM/977/515
Credits
Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, 1977
Locatie
Op zaal
Willem Adriaensz. Key
Portret van een jonge vrouw
1557
Key stond bekend als een van de beste portretschilders. Hij schilderde mensen zo realistisch dat je 'zou menen ze te zien'. Dat geldt ook voor dit verfijnde portret van een vrouw met een modieuze hoofddoek. Alles aan haar oogt stil en sereen. Toch is het alsof ze leeft.
Afmetingen
36,5 x 28,5 cm
Materiaal
Olieverf op paneel
Inventaris nummer
DM/016/1275
Credits
Bruikleen particuliere collectie Dordrecht, 2016
Locatie
Op zaal
Willem Adriaensz. Key
Het Laatste Avondmaal
ca. 1560
Van de monumentale altaarstukken die Dordrecht ooit bezat bleef weinig bewaard. Dit Antwerpse werk hing oorspronkelijk in de Grote Kerk. In 1572, na de hervorming, verhuisde het naar het stadhuis. Antwerpse schilders werden bewonderd in Dordrecht, en Willem Key al helemaal. Rechtsonder schilderde hij zijn zelfportret.
Afmetingen
156 x 234,8 cm
Materiaal
Olieverf op paneel
Inventaris nummer
DM/975/501
Credits
Dordrechts Museum, overdracht Gemeente Dordrecht 1975
Locatie
Op zaal
Adam Willaerts
Gezicht op Dordrecht vanuit de monding van de Noord
Dordrechts Museum, overdracht Gemeente Dordrecht, 1842
1629
Dit ‘portret van de stad ter lengte’ schilderde Willaerts voor de raadzaal van het Dordtse stadhuis. Ter meerdere eer en glorie van Dordt en haar burgers. Die glorie was natuurlijk de handel over het water. Daarom portretteerde Willaerts de stad vanaf de rivier, druk bevaren door allerlei schepen.
Afmetingen
181 cm x 669.2 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/842/415
Credits
Dordrechts Museum, overdracht Gemeente Dordrecht, 1842
Locatie
Willaertswand boven trap entree
Benjamin Cuyp
De aanbidding van de herders
Dordrechts Museum, aankoop 1930
1635-'45
Benjamin Cuyp maakte in zijn korte leven - hij werd 40 - opvallend veel schilderijen. Vaak dezelfde onderwerpen met morsige boerentypes, maar elke keer anders. Interieurs zijn bijzaak. Hier is de stal een vage ruimte met uitzicht op de hemel, waar engelen neerzien op de herders die het kindeke Jezus komen aanbidden.
Afmetingen
59 x 70 cm
Materiaal
Olieverf op paneel
Inventaris nummer
DM/015/1127
Credits
Schenking erven Catharina Parmentier en Dirk Cornelis Mulder, 2015
Locatie
Op zaal
Jacob Gerritsz. Cuyp
Tulpenbed
1638
Tulpen in de volle grond: een uitzonderlijk stilleven. Net als de tulp zelf, in de 17de eeuw een exotische bloemsoort, waarvoor verzamelaars astronomische bedragen neertelden. In 1637 stortte de tulpenhandel in. Het maakte de bloem tot een vergankelijkheidssymbool bij uitstek: kostbaar, maar kwetsbaar. Een jaar later schilderde Cuyp dit ‘tulpenportret’.
Afmetingen
37,5 x 76,7 cm
Materiaal
Olieverf op paneel
Inventaris nummer
DM/977/523
Credits
Schenking 1977
Locatie
Op zaal
Ferdinand Bol
Zelfportret op dertigjarige leeftijd
Dordrechts Museum, aankoop 1887
1646
Zelfbewust, artistiek gekleed, gloedvol van kleur. Een zelfportret in de geest van Rembrandt, bij wie Ferdinand Bol de fijne kneepjes van het schildersvak had geleerd. Zijn directe voorbeeld was Rembrandts zelfportret uit 1640. Bols versie ontstond zeven jaar later. Hij had toen al vijf jaar een eigen atelier.
Afmetingen
102 x 85,5 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/887/372
Credits
Aankoop 1887
Locatie
Op zaal
Aelbert Cuyp
Portret van de eend Sijctghen
Dordrechts Museum, aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, Mondriaan Fonds en Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2004
1647 - 1650
Eend Sijtje had twintig jaar lang jaarlijks 'hondert eijers' gelegd. En dat 'sonder te paeren'. Een ongewone prestatie, gehonoreerd met een ongewoon beeld van het brave beest. Cuyp maakte een levensecht portret, dat tot de verbeelding spreekt. Ook door het bijgevoegde gedicht met de trotse Sijtje zelf aan het woord.
Afmetingen
35 x 51,5 cm
Materiaal
Olieverf op paneel
Inventaris nummer
DM/004/849
Credits
Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, Mondriaan Fonds en Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2004
Locatie
Op zaal
Jacob Gerritsz. Cuyp
Portret van Michiel Pompe van Slingelandt
1649
De zesjarige Michiel Pompe van Slingelandt, op valkenjacht in ‘antiek’ kostuum. Trots wijst hij op zijn jachthond. Jagen gaf status; alleen adel en aristocratie hielden zich ermee bezig. Jacob Cuyp maakte een ongewoon portret, levendig en vernieuwend. Het landschap, is gebaseerd op een tekening van zoon Aelbert.
Afmetingen
106,2 x 77,2 cm
Materiaal
Olieverf op paneel
Inventaris nummer
DM/953/373
Credits
Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 1953
Locatie
Op zaal
Jan Both
Italiaans landschap met de Ponte Molle
ca. 1650-1652
Een Romeinse zonsondergang. Met zicht op de brug Ponte Molle over de Tiber. De laatste streep gouden zonlicht verdwijnt bijna achter de berg rechts. Een magisch moment, briljant gevangen door Italiëganger Both. Het tegenlicht- of contre jour-effect zorgt voor contrast en eindeloze diepte. Voor Cuyp waren de landschappen van Both een 'masterclass Italiaans licht'.
Afmetingen
79 x 111 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/020/1411
Credits
Schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2020
Locatie
Op zaal
Jan van Goyen
Gezicht op Dordrecht
Dordrechts Museum, aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, Mondriaan Fonds, Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum en vele andere fondsen, bedrijven
1651
Hét klassieke beeld van een Hollandse stad aan water. Met kerk, molens, bootjes, indrukwekkende wolkenpartijen en water. In 1648 maakte Van Goyen een serie schetsen in Dordrecht en omgeving. Ze vormden de basis voor tientallen Dordtse gezichten. Onderling verschillend, maar steeds met de Grote Kerk als blikvanger.
Afmetingen
67,2 x 97,7 cm
Materiaal
Olieverf op paneel
Inventaris nummer
DM/008/886
Credits
Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, Mondriaan Fonds, Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, Vereniging Dordrechts Museum en vele andere fondsen, bedrijven en particulieren (via crowdfunding), 2008
Locatie
Op zaal
Aelbert Cuyp
Rustende ruiters in een landschap
Dordrechts Museum, aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, 1978
ca. 1655-1660
Het doet zuidelijk aan, dit Nederlandse landschap met heuvels zoals Cuyp die bij Kleef had gezien. Voorzien van een ‘saffraanverwigen avontstont’ – de gouden gloed - bleek het de ideale setting voor een aristocratisch ruiterstuk. Een succesformule, die de Dordtse upper class aansprak. En een eeuw later de Britse adel.
Afmetingen
117.4 x 170.3 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/978/526
Credits
Dordrechts Museum, aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, 1978
Locatie
Te zien, Cuyp-zaal
Nicolaes Maes
1657
Een interieur vol doorkijkjes, met een smakelijk verhaal. De luistervink neemt je als kijker mee en maakt je deelgenoot van wat er gebeurt. Beneden houdt een vrijer de meid van haar werk. Zo krijgt de kat vrij spel in de keuken en zit de familie boven zonder bediening. Lering en vermaak op z'n best.
Afmetingen
92,5 x 122 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/953/135
Credits
Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 1953
Locatie
Op zaal
Abraham Susenier
Stilleven met schelpen
1659
Ruim vijftig 'zeegewassen' op een purperen kleed. Het gordijn is weggeschoven om de kostbare schat te tonen: schelpen, koralen, zeeëgels en de parelmoeren Maanhoorn als blikvanger. Exotische schelpen waren geliefd bij verzamelaars, maar duur. Vanuit de hele wereld werden ze door de Oost- en West-Indische Compagnieën aangevoerd.
Afmetingen
58.2 cm x 85.3 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/992/697
Credits
Dordrechts Museum, aankoop met steun van een particuliere schenker uit Dordrecht, 1992
Locatie
Te zien, stillevenzaal
Abraham Busschop
De raaf die beroofd wordt van de veren waarmee hij zich had getooid
Aankoop met steun van Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2011
1708
Een scène uit een klassieke fabel: een raaf heeft zich getooid met veren van andere vogels om zich mooier voor te doen dan hij is. Maar hij wordt ontmaskerd en kaal gepikt. 'Pronk niet met andermans veren', dat is de boodschap. Busschop, specialist in vogelstukken en trompe-l'oeil effecten, verbeeldde het spectaculair.
Afmetingen
166 x 294 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/011/972
Credits
Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds en Willem en haar Mary Reus-de Lange Fonds), VSB fonds en Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2011
Locatie
Op zaal
Aert Schouman
Il pastor fido, Behangsel met het huwelijk van Mirtillo en Amaryllis, rechterdeel
ca. 1742
Een schildering uit een serie van zeven behangsels, op bestelling geschilderd voor een Dordts interieur. De scènes zijn geïnspireerd op een toen populair toneelstuk, Il pastor fido ('De trouwe herder'). Een dramatisch verhaal, waarin uiteindelijk alles goed komt en de liefde overwint. Het speelt zich af in een klassiek Arcadië. Een landschap om bij weg te dromen.
Afmetingen
Hoogte ca. 270 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/017/1238.1c
Credits
Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds en haar Willem en Mary Reus-de Lange Fonds), Mondriaan Fonds, Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, Vereniging Dordrechts Museum en vele andere bedrijven en particul
Locatie
Op zaal
Thomas Gainsborough
Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid
ca. 1786
Koeien in het licht van een ondergaande zon – een hommage aan Aelbert Cuyp. Gainsborough was een van de eerste Cuypnavolgers in Engeland. Dit landschap komt uit dezelfde Britse collectie als Cuyps Landschap met fluitspelende herder en vee. Na jaren zijn de werken nu weer bij elkaar, in Dordrecht. Alsof het zo moest zijn.
Afmetingen
63,5 x 76,2 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/019/1314
Credits
Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds), Mondriaan Fonds, Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum en vele particulieren (via crowdfunding), 2019
Locatie
Op zaal
Jacob van Strij
Landschap met vee in de omgeving van Dordrecht
ca. 1800-1815
Jacob wist Cuyps schilderijen zo goed te imiteren dat velen geen verschil zagen. Toch waren er rond 1800 nauwelijks voorbeelden. Dit landschap baseerde Jacob op een prent. Hij wilde zijn beroemde voorganger overtreffen en schilderde op een spierwitte ondergrond. Met als resultaat een heldere sfeer, zonnig en warm.
Afmetingen
69,4 x 87,5 cm
Materiaal
Olieverf op paneel
Inventaris nummer
DM/855/58
Credits
Aankoop 1855
Locatie
Op zaal
Abraham van Strij
De tekenles
1800-1820
Opvoeden, daarover gaat het hier. Maar met een knipoog. Want terwijl de jongen braaf zijn tekenopdracht uitvoert, laat de leraar zich afleiden door het spel van zijn broertje. Een geestig tafereel, naar 17de-eeuws voorbeeld. Maar Van Strij’s precieze, heldere schildertrant is onmiskenbaar eigentijds.
Afmetingen
69,1 x 60,3 cm
Materiaal
Olieverf op paneel
Inventaris nummer
DM/896/57
Credits
Legaat 1896
Locatie
Op zaal
Abraham van Strij
Hendrik Weymans en zijn familie
1816
Een kijkje in Hendrik Weymans’ buitenplaats Kilwijk, waar het hele gezin aanwezig is. Ieder in zijn mooiste kleren. Hendrik, directeur van het Dordtse tekengenootschap Pictura, bestudeert samen met zoon Willem een schilderij. Diens vrouw Elisabeth kijkt vanuit de deuropening mee, de jongste op de arm; de andere kinderen poseren met oma.
Afmetingen
70,5 x 85 cm
Materiaal
Olieverf op paneel
Inventaris nummer
DM/015/1130
Credits
Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Willem en Mary Reus-de Lange fonds) 2015
Locatie
Op zaal
Petrus van Schendel
Zelfportret bij lamplicht
1828
Een vroeg staaltje van Van Schendels kunnen. Hij was 22 en schilderde een ongewoon zelfportret bij fel lamplicht: een nachtstuk. Een 17de-eeuws genre in een nieuw, romantisch jasje. ‘Monsieur Chandelle’ werd Van Schendels bijnaam, naar zijn specialisme: de kaarslichtscène. Hij was beroemd, tot ver buiten de Nederlandse grenzen.
Afmetingen
53 x 41 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/014/1116
Credits
Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds 19de-eeuwse schilderkunst), 2014
Locatie
Op zaal
Barend Cornelis Koekkoek
Rivierlandschap met kreeftenvissers
1841
Een landschap met een imposante eik. De mens is nietig in de machtige natuur. Het landschap is bij uitstek romantisch. Niet topografisch herkenbaar, maar een droombeeld. Of zoals Koekkoek het noemde: ‘eene bevallige leugen’. Zijn landschappen zijn composities van de mooiste stukjes natuur, ‘met oordeel en smaak’ op het doek gezet.
Afmetingen
72,8 x 94,7 cm
Materiaal
Olieverf op paneel
Inventaris nummer
DM/873/323
Credits
Aankoop 1873
Locatie
Op zaal
Ary Scheffer
De Hemelse en Aardse Liefde
Aangekocht in 2000 met steun van Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, Vereniging Rembrandt en Mondriaan Stichting.
1850
De Ware Liefde? De Griekse filosoof Plato onderscheidde twee soorten liefde: een hemelse, spirituele en een aardse, zinnelijke. De hemelse was de beste. Scheffer beeldde dat letterlijk uit: de hemelse liefde staat boven de aardse. In 1854 was het werk in Dordrecht te zien. Het bleek wat al te gedurfd. Een vrouw liep gillend weg.
Afmetingen
174 x 104 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/000/777
Credits
Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, Mondriaan Fonds en Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2000
Locatie
Op zaal
Alexander Wüst
Bergstroom bij Finnmark in Noorwegen, bij maanlicht
Schenking 1884
1867
Het water stort het met volle kracht de berg af, het schuim lijkt van het doek te spatten. Als toeschouwer word je meegesleurd in het natuurgeweld. Romantiek pur sang. Wüst zocht het sublieme in de natuur en reisde graag naar ongerepte gebieden. Zijn landschap oogt 'on-Nederlands', ook al door het grootse formaat.
Afmetingen
117,7 x 227,7 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/884/354
Credits
Schenking 1884
Locatie
Op zaal
Hendrik Willem Mesdag
In de branding
Aankoop van de kunstenaar, 1902
1879
Eén van Mesdags mooiste zeeën en rechtstreeks van de kunstenaar gekocht. Overdonderend en met die hoge horizon zó realistisch, dat het net lijkt alsof de schilder zelf op het water zat. De zee en het vissersbedrijf waren Mesdags specialisme. Om dit van nabij te kunnen bestuderen huurde hij in Scheveningen zelfs een kamer.
Afmetingen
179,4 x 138,9 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/902/442
Credits
Aankoop van de kunstenaar, 1902
Locatie
Op zaal
Eugène Boudin
La Place Ary Scheffer, Dordrecht
1884
Dordrecht door de ogen van een Fransman. Zo zonnig en kleurrijk is het Scheffersplein zelden verbeeld. Het lijkt wel Venetië. Daken, luiken, zonneschermen, het draagt allemaal bij aan de levendigheid. Dat Boudin een rasechte buitenschilder was, spat ervan af. De reflecties in het water alleen al zijn een lust voor het oog.
Afmetingen
27 x 21,4 cm
Materiaal
Olieverf op paneel
Inventaris nummer
DM/005/853
Credits
Schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum 2005
Locatie
Op zaal
Jan Veth
Portret van Maurits van der Valk,
Dordrechts Museum, schenking 1929
1886
Veths beeld van Maurits van der Valk: een denker. Op diens atelier discussieerden de Tachtigers over kunst. Van der Valk – schilder en kunstcriticus, net als Veth – had een uitgesproken mening: kunst moest stemming uitdrukken. Het werd zijn schrijversnaam: ‘J. Stemming’. Veth maakte een raak portret, in twee middagen.
Afmetingen
43,1 x 35 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/929/1
Credits
Dordrechts Museum, schenking 1929
Locatie
Te zien
Jan Toorop
Landschap met vaart
Dordrechts Museum, schenking Hidde Nijland, 1912
1889
Een spectaculair landschap zinderend van licht en kleur, uitgevoerd in pointillistische stijl. Een nieuwe schildertechniek, overgewaaid uit Parijs en door Toorop als eerste in Nederland toegepast. De Dordtse verzamelaar Hidde Nijland kocht het werk in 1894 voor een habbekrats van de kunstenaar en schonk het later aan het museum.
Afmetingen
66 x 76,2 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/912/304
Credits
chenking Hidde Nijland, 1912
Locatie
Niet op zaal
George Hendrik Breitner
Sleperspaarden in de sneeuw
1890
'Ik zal de mensch schilderen op de straat en in de huizen (…) 't leven vooral', schreef Breitner al vroeg. Zijn stad is Amsterdam, de stad waar gewerkt wordt. De paarden zijn van onderaf weergegeven. Ze komen op je af, zwoegend en dampend in de sneeuw. Werkvolk en werkpaarden, daarbij lag Breitners hart.
Afmetingen
100 x 152 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
VBL/24
Credits
Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (collectie Van Bilderbeek-Lamaison), 1951
Locatie
Op zaal
Floris Arntzenius
Het Scheveningse strand
ca. 1900
Het is aangenaam strandweer. Niet te warm en niet te zonnig. Badgasten vermaken zich, met wandelen, pootje baden, een spelletje doen of alleen maar zitten en kijken. Naar de zee en naar elkaar. Arntzenius had een scherp oog voor dit alledaagse, of het nu op het strand was of op straat in Den Haag.
Afmetingen
42 x 62 cm
Materiaal
Olieverf op doek op paneel
Inventaris nummer
DM/017/1255
Credits
Bruikleen collectie De Rietgors, Papendrecht, 2017
Locatie
Op zaal
Joseph Mallord William Turner
Whalley Bridge
Collectie Dordrechts Museum, bruikleen particuliere collectie
ca. 1811
William Turner, Whalley bridge
Afmetingen
61,2 x 92
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/020/1449
Credits
Dordrechts Museum, bruikleen particuliere collectie, 2021
Locatie
Te zien, Cuyp zaal
Jan Hendrik Weissenbruch
Te Noorden bij Nieuwkoop
1901
‘Licht en lucht, dat is de kunst! De lucht bepaalt het schilderij.’ Schilders konden er nooit genoeg naar kijken. Zelf deed Weissenbruch dat het liefst in het plassengebied bij Nieuwkoop. Het inspireerde hem tot dit verrassende landschapje, of - zoals een tijdgenoot zei - ‘tot het dichten van een schilderij, met wonderschoone blauwe lucht en een enkele witte wolk'
Afmetingen
33 x 41 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
VBL/99
Credits
Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (collectie Van Bilderbeek-Lamaison), 1951
Locatie
Op zaal
Isaac Israels
Scottish Dance
1910-1912
Wie is deze vrouw in Schots kostuum? Een danseres, zoals de titel suggereert? In de spiegel zie je haar gezicht. Ze kijkt hoe de kleedster haar sjerp vastmaakt. Haar blik dwaalt naar de schilder, die vliegensvlug registreert. Scottish Dance is uit Israels' Parijse tijd (1904-1913). Hij woonde toen in Montmartre, midden in de uitgaanswereld.
Afmetingen
91,5 x 61 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
VBL/43
Credits
Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (collectie Van Bilderbeek-Lamaison), 1951
Locatie
Op zaal
Jan Sluijters
Fiacre met Sacré Coeur
1912
Een opvallende herinnering aan nachtelijk Parijs: de Sacré Coeur met ervoor het silhouet van een huurrijtuig. Een verblindend visoen in blauw, als in een sprookje. Gezien vanuit een café, zoals de contouren van het venster en een tafeltje suggereren. Bijzondere lichtbronnen intrigeerden Sluijters in de jaren 1910. Hij schilderde meer ‘maanlichten’.
Afmetingen
67,5 x 87 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/017/1252
Credits
Bruikleen collectie De Rietgors, Papendrecht 2017
Locatie
Niet op zaal
Max Liebermann
Zelfportret met strohoed
1914
De schilder in zijn atelier: scherp observerend, palet en penselen in de hand. Het is een van de vele zelfportretten die Liebermann maakte. De kunstenaar uit Berlijn had in eigen land succes met zijn rake portretten en stadsimpressies, maar was ook in Nederland bekend. Hij was bevriend met schilder en schrijver Jan Veth, die hem ook heeft geportretteerd.
Afmetingen
92,3 x 74,4 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/019/1340
Credits
Bruikleen particuliere collectie, 2019
Locatie
Op zaal
Pyke Koch
Stilleven met appels
Dordrechts Museum, aankoop met steun van Vereniging Rembrandt en een particuliere schenker uit Dordrecht, 1993
1944 - 1946
Het fruit op Kochs schilderij lijkt veel op het fruit in 17de-eeuwse stillevens. Of vertelt het meer? De appels en peren zijn niet puntgaaf en hebben tegen die dreigende achtergrond zelfs iets irreëels. Koch is een magisch realist: zijn werkelijkheid is ‘mogelijk, maar niet waarschijnlijk’.
Afmetingen
20 x 30,2 cm
Materiaal
Olieverf op paneel
Inventaris nummer
DM/993/717
Credits
Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt en een particuliere schenker uit Dordrecht, 1993
Locatie
Op zaal
Piet Ouborg
Vaarwel
1931
Doet dit werk denken aan ‘stukken van een vergane wereld’, zoals iemand eens zei? Komt dat door de titel Vaarwel? Door de opstijgende figuur en de trapachtige vorm? Door de tweedeling van de ruimte in licht en donker? Ouborg verwerkte zowel abstracte als surrealistische elementen en prikkelt de fantasie. Droom en werkelijkheid vloeien ineen.
Afmetingen
27,7 x 32,8 cm
Materiaal
Olieverf op masoniet
Inventaris nummer
DM/975/497
Credits
Aankoop 1975
Locatie
Niet op zaal
Karel Appel
Simpele vormen, felle kleuren, stevige lijnen. Het is de taal van CoBrA: fantasievol, spontaan, kinderlijk primitief. Zelf zei Appel: ‘Ik schilder als een barbaar in een barbaarse tijd’. In de naoorlogse jaren werden tradities overboord gezet. Het was de tijd van vrijheid, experiment, van dromen en mythes. Is Kindje, kerkje, beestje ook een droombeeld?
Afmetingen
88,3 x 67,5 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
VBL/6
Credits
Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (collectie Van Bilderbeek-Lamaison), 1966
Locatie
Niet op zaal
Edgar Fernhout
Winter
Dordrechts Museum, schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 1996
1964
'Winter' oogt abstract. Zelf zou Fernhout dat nooit gezegd hebben. Hij sprak van ‘nieuwe beelden’, vertaald in ‘kleur en ritme’. Het de sensatie van een winterdag met neerdwarrelende sneeuwvlokken die is weergegeven. Geschilderd in hoekige vlekken van blauw, wit en zwart. De kleuren die Fernhout buiten waarnam. Hij had een intens contact met de natuur.
Afmetingen
81,2 x 75,3 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/996/774
Credits
Schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 1996
Locatie
Niet op zaal
Emo Verkerk
Portret van Gabriëlle I
1982
Verkerks portret van Gabriëlle is geen tweedimensionaal schilderij, maar omarmt letterlijk de ruimte. Het is het eerste uit een reeks portretten die de kunstenaar van zijn toenmalige geliefde maakte. Over de vorm zei Verkerk: 'Het lijkt op de constructie die indianen gebruiken om hun ingebakerde baby op de rug te vervoeren, een "cradleboard"'.
Afmetingen
147 x 51 x 29,5 cm
Materiaal
Olieverf op karton
Inventaris nummer
DM/015/1131
Credits
Schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2015
Locatie
Niet op zaal
Marlene Dumas
De aanwezige
1985
De portretten van Dumas zijn gebaseerd op foto's, film- en televisiebeelden. Van beroemheden, van onbekenden en van mensen uit haar omgeving. De aanwezige portretteert de markante mevrouw Oppenoorth, die Dumas aan het begin van haar carrière ondersteunde. Mevrouw Oppenoorth heeft in Dordrecht gewoond en is daar ook begraven. Dat was de reden om juist dit werk aan deze collectie toe te voegen.
Afmetingen
50 x 40 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/015/1123
Credits
Schenking kunstenaar 2015
Locatie
Niet op zaal
René Daniëls
Zonder titel
Dordrechts Museum, schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2015
1987
Een schilderij dat je kunt zien als een zuiver abstracte compositie van vlakken, maar ook als een ruimte, stad of gebouw. Het knipoogt naar Mondriaans vrolijke werken uit zijn laatste periode in New York. Daniëls was een aanjager van de hernieuwde belangstelling voor het schilderen in de jaren tachtig. En nog steeds inspireert zijn werk jonge schilders.
Afmetingen
149,9 x 200,7 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/015/1132
Credits
Schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2015
Locatie
Niet op zaal
Jan Beutener
Ontbijtje
1991
'Ontbijtjes', zo worden 17de-eeuwse schilderijen van gedekte tafels genoemd. Beutener speelt ermee: mes, kopje, servet en krant – ze doen denken aan een echt ontbijt, maar Beutener gebruikt ze als vorm en kleur in een strak georganiseerd, haast abstract beeld. Hij zet de wereld naar zijn hand. Maar deden 17de-eeuwse stillevenschilders dat niet ook?
Afmetingen
134 x 90 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/017/1215
Credits
Schenking Cees Röling, 2017
Locatie
Op zaal
JCJ Vanderheyden en Frans de la Cousine
Groot Atelier
1992
Het atelier, een plek van onderzoek. JCJ Vanderheyden en Frans de la Cousine waren vooral geïnteresseerd in de manier waarop we beeld en werkelijkheid waarnemen. Hoe wordt onze waarneming beïnvloed door een medium als fotografie of schilderkunst?
Afmetingen
102 x 102 cm
Materiaal
foto, ingeschilderd
Inventaris nummer
DM/992/692
Credits
Aankoop 1992
Locatie
Op zaal
Ina van Zyl
Marshmallows
2001
Van Zyl schildert motieven uit haar directe omgeving. Vruchten, bloesem of zoals hier: tenen. Ze zoomt in, werkt langzaam en brengt de verf dik op. Laag na laag met grove penseelstreken. De opvallend aanwezige, ruwe verfhuid 'schuurt' met de zachtheid en kwetsbaarheid van het onderwerp. Die ongemakkelijke combinatie kenmerkt haar werk.
Afmetingen
50 x 50 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/012/1389
Credits
Overdracht Centrum Beeldende Kunst Dordrecht, 2012
Locatie
Niet op zaal
Jan Roeland
Eend
2006
Een eend in zijn meest essentiële vorm, uit de 'eendenreeks' waaraan Roeland in 2001 begon. Allemaal anders, maar altijd sterk vereenvoudigd, herkenbaar en plat. Alsof de vormen zijn uitgeknipt. Kleur speelt bij Roeland een belangrijke rol. Soms zijn wel twintig lagen aangebracht om precies de juiste intensiteit te bereiken.
Afmetingen
50 x 60 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/007/878
Credits
Aankoop 2007
Locatie
Niet op zaal
Raquel van Haver
Hookers in toilets, Dancehall version explicit #2
2016
Afmetingen
120 x 120 cm
Materiaal
olieverf, teer, haar, gel, hars, gips, houtskool, krijt en spuitverf op jute
Inventaris nummer
DM/017/1296
Credits
Aankoop van de kunstenaar (Schefferfonds Vereniging Dordrechts Museum), 2017
Locatie
Op zaal
Frank Ammerlaan
Untitled
2016
Afmetingen
180 x 160 cm
Materiaal
Glas en zink op metaal
Inventaris nummer
DM/017/1299
Credits
Aankoop (Schefferfonds Vereniging Dordrechts Museum), 2017
Locatie
Niet op zaal
Afmetingen
Langs gehele muur
Materiaal
tempera op behang
Inventaris nummer
DM/019/1402
Credits
Aankoop van de kunstenaar met steun van diverse particulieren, 2019
Locatie
Op zaal, Art & Dining
Rezi van Lankveld
Golden
2020
Afmetingen
55 x 44 cm
Materiaal
Olieverf op doek
Inventaris nummer
DM/020/1425
Credits
Aankoop 2020
Locatie
Op zaal
Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.