De vernisafname vordert gestaag. Het is gebleken dat niet alle partijen even makkelijk schoon te maken zijn. In sommige zones zitten namelijk nog resten van een ouder vernis, dat heel donker van kleur is en minder snel oplost. Lidwien Speleers: "Bij een eerdere vernisafname is de donkere voorgrond minder goed schoongemaakt. Ik begrijp wel waarom: in de lichte partijen, zoals de lucht, kun je heel goed zien wanneer alle gele vernis weg is, maar in de donkere partijen is dat moeilijker zichtbaar. Dat komt doordat het kleureffect van vernisafname daar minder groot is. De resten van het oudere, donkerbruine vernis lossen niet makkelijk op in het door mij gekozen oplosmiddelmengsel. Voor gebieden met deze oude vernisresten heb ik daarom mijn strategie wat aangepast en een ander oplosmiddel gekozen."
Deze microscoopfoto toont een detail uit de rechter voorgrond met een grasspriet. Boven het gras is het vernis verwijderd en is de penseelstreek van de kunstenaar goed herkenbaar. Daaronder wordt het zicht op de verflaag belemmert door de aanwezigheid van donkerbruine vlekken; de resten van een vernis. Deze liggen vooral in de kuiltjes in de verf en waar de verfschollen niet in één vlak liggen, maar wat scheef. Lidwien Speleers: "Tijdens de vorige restauratie waren deze vernisresten vermoedelijk nog niet zo donker. In de loop der tijd zullen ze verder verouderd en verdonkerd zijn, zoals ook het vernis is vergeeld dat de restaurator destijds na de vernisafname over het hele oppervlak aanbracht."