Om goed te kunnen zien hoe de verf reageert op de oplosmiddelen of om te zien of er losse verf, schades of oude restauraties op het oppervlak zitten, is het blote oog soms niet toereikend. Er is al veel meer te zien wanneer een loep wordt gebruikt, zoals een hoofdloep. Op diverse foto's in dit blog is een dergelijke loep te zien. Deze vergroot vijf keer. Als er nog meer vergroting gewenst is, gebruiken restauratoren een stereomicroscoop. Je kijkt daar met twee ogen doorheen, waardoor je gewoon diepte kunt zien. Die van ons hangt aan een zwenkarm zodat hij makkelijk over het schilderij bewogen kan worden. De verlichting bestaat uit twee lampjes aan flexibele armen die aan de microscoop vastzitten. Overigens is de witte buis links op de foto de afzuiging, die de oplosmiddeldampen wegzuigt.
De stereomicroscoop heeft verschillende vergrotingen, die bij ons traploos instelbaar zijn. Met een ingebouwde camera kunnen ook foto's van het verfoppervlak genomen worden. De foto links is genomen bij de minst sterke vergroting. Links aan de rand is nog net een millimeteraanduiding zichtbaar, en wie heeft geteld, heeft gezien dat het gezicht van de herder zo'n 17 mm lang is en de lichtvlek op zijn neus bijna 2 mm. Rechts is maximaal ingezoomd op de verftoetsen die het licht op de neus vormen. Bij deze vergroting is te zien dat de lichtvlek bestaat uit een roze toets met een kleine gele stip als hooglicht op het puntje van de neus. In de verf zijn zelfs de grovere pigmenten herkenbaar. U kunt zich voorstellen hoe handig dit instrument kan zijn tijdens het werk.