Restauratie Cuyp deel 29
Veel werken van Aelbert Cuyp vertonen verkleuringen van de verf. In Rivierlandschap valt dit erg mee, maar ook hier lijkt de verf wat grijzer te zijn geworden in de groene tinten in de voorgrond.
Veel werken van Aelbert Cuyp vertonen verkleuringen van de verf. Dit komt doordat hij veel gebruik maakte van pigmenten die lichtgevoelig zijn. Vooral het gebruik van gele lak en vivianiet heeft tot verbleken van de verf geleid. Gele lak is een pigment dat gemaakt wordt van kleurstoffen uit planten en vivianiet is een blauwe aardkleur. In Rivierlandschap vallen de verkleuringen erg mee, maar ook hier lijkt de verf wat grijzer te zijn geworden in de groene tinten in de voorgrond. Groene verf werd in het midden van de 17e eeuw meestal niet gemaakt met een groen pigment, maar gemengd uit blauw en geel. De verkleuringen in Rivierlandschap zijn vermoedelijk dan ook het gevolg van het gebruik van gele lak en/of vivianiet in het groene verfmengsel.
De meest duidelijk verkleurde zone is te vinden rond de staart van de jeukende koe. De grijze toetsjes die hier voorlangs de staart lopen moeten het gras voorstellen, maar zijn niet meer groen. Lidwien Speleers: "Dergelijke verkleurde partijen laat ik zoals ze zijn. Ik ga die niet 'opfrissen'. Liever toch zien we verouderde verfstreken van Cuyp dan 21ste-eeuwse overschilderingen. Gelukkig is de rest van het grasveld nog in goede staat en heeft een mooie groene kleur."