Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

Lidwien Speleers: "Wanneer alle latere toevoegingen eraf zijn - het vernis, de retouches - hou je alleen de verf van Cuyp en de schades over. Dan wordt het tijd om weer te gaan opbouwen. Deze week heb ik de eerste laag vernis aangebracht om de verf te verzadigen, zodat de echte kleuren weer zichtbaar zijn. Zonder vernis is de verf namelijk matter en, doordat het matte oppervlak het licht verstrooid, ook wat witter. Ik heb gekozen voor een gespoten vernis. Bij vernissen met de kwast strijk je heen en weer over het oppervlak en ik was bang dat daarbij verf zou kunnen loskomen, in het geval ik ergens wat losse verf over het hoofd heb gezien. Nu kan ik beginnen met het retoucheren. Stuk voor stuk zullen de schades onder een laagje verf verdwijnen en zal Cuyp steeds meer naar de voorgrond treden. Zo wordt het schilderij elke dag iets mooier. De leukste fase van het werk, wat mij betreft!"