In september 2019 werden conservator Sander Paarlberg en restaurator Lidwien Speleers hartelijk ontvangen door de Earl of Harrowby in Sandon Hall zodat ze Rivierlandschap met koeien en herders van dichtbij konden bestuderen. Hier kwamen ze erachter dat het schilderij niet tentoongesteld kon worden zonder eerst te worden gerestaureerd. Het vergeelde vernis sprong natuurlijk in het oog, maar nadere inspectie toonde ook dat de verf op veel plaatsen los zit. Speleers: 'Nu het werk bij me op tafel ligt en ik er heel dicht op kan kruipen, zie ik dat er meer losse verf is dan ik destijds dacht. De hoog opstaande verfschollen zijn meteen zichtbaar wanneer je met een lampje langs het oppervlak schijnt, maar er zijn ook plaatsen waar de verf nauwelijks omhoog steekt en toch los zit. Het is dus belangrijk dat ik het oppervlak nauwgezet afspeur, want dit is de originele verf van Albert Cuyp en die willen we niet verliezen'.
Lidwien Speleers loop het hele oppervlak zorgvuldig na om losse verf op te speuren en lijmt deze vervolgens weer vast aan de ondergrond. Omdat het werk groot is, is het moeilijk om zicht te houden op welke delen al gecontroleerd en behandeld zijn. Daarom combineert ze het vastzetten van de verf met het weghalen van vuil en stof dat op het oppervlak zit. Het oppervlaktevuil maakt het oppervlak mat, en zo is aan de glans te zien welke delen al behandeld zijn. Speleers: 'Ik maak een stukje schoon en controleer tegelijkertijd waar de verf los zit. Met satéprikkers wijs ik de plaats van de losse verf aan. Daarna zet ik die verfbladders een voor een vast.'