Restauratie Cuyp deel 18
Onze restaurator gaat op zoek naar meer informatie over het vergroten van het werk, maar vindt alleen heel vreemde afmetingen.
John Smith (1781-1855), de restaurator uit het vorige blog, was ook lijstenmaker en kunsthandelaar. Hij schreef voor zijn klanten een serie boeken, onder de naam A Catalogue Raisonné of the Works of the most eminent Dutch, Flemish, and French painters. In deel vijf, dat in 1834 verscheen, besprak hij Aelbert Cuyp en alle hem bekende schilderijen van diens hand. Smith begreep waarom Aelbert Cuyp zo populair was in zijn tijd: "To every amateur of art, the name of Albert Cuyp brings an association of ideas of the most agreeable kind, arising from the peculiar charms his works possess; charms which are nowhere found in an equal degree in the production of any other artist, except Claude and Wilson", schreef hij. Rivierlandschap met koeien en herders wordt ook genoemd. Het krijgt lof voor het "fine evening effect".
Interessant is dat de maten ook genoemd zijn: 3 feet bij 4 feet en 6 inches. Vertelt dit ons of het werk voor of na 1834 van maat veranderde? Helaas niet. Omgerekend naar centimeters is dit 91,4 x 137,2 cm. Het schilderij moet echter voor het verkleinen circa 100 bij 146 cm geweest zijn. Het blijken spookmaten te zijn, die zelfs anderhalve eeuw later nog rondspookten. Zelfs in de catalogus van de tentoonstelling Meesterlijk Vee van 1988 worden ze nog herhaald als 92 x 137,5 cm. De afmetingen in de catalogus van de tentoonstelling in Londen van 1873 zijn realistischer. De hierin genoemde 40 x 58 inches, komen overeen met 102 x 147 cm. Dit is niet het oorspronkelijke formaat. Het schilderij moet destijds al de huidige afmetingen hebben gehad van 101,8 x 149 cm. Het zat destijds namelijk al in de huidige lijst, want er zit een etiket van de tentoonstelling op (zie blog van 20 april). Oude catalogi en afmetingen in inches zijn helaas niet zo nauwkeurig als je zou willen.