Restauratie Cuyp deel 17
Er was niet veel speurwerk nodig om de datering van de lijst te achterhalen. Een opschrift achterop vermeldt namelijk 1819 als datum. Maar om erachter te komen wie de lijst maakte was iets meer werk nodig.
Er was niet veel speurwerk nodig om de datering van de lijst te achterhalen. Een opschrift achterop de lijst vermeldt namelijk 1819 als datum. Met een infraroodfoto was de rest van het opschrift beter leesbaar te maken, hoewel het links sterk is vervaagd. Er staat:
[onleesbaar] Frame Maker No 50 G. Titchfield Street 1819.
Great Titchfield Street ligt in Londen. Waarschijnlijk werd de lijst besteld toen het schilderij vergroot werd – de oude lijst paste er immers toen niet meer omheen- en 1819 zal dan de datum van vergroting zijn en dus ook het jaar dat het schilderij werd bedoekt. Het is ook mogelijk dat niet de lijst aan het schilderij, maar het schilderij aan de lijst is aangepast, omdat een oudere lijst werd hergebruikt.
De Britse lijstenmakers zijn goed gedocumenteerd door Jacob Simon, die voor de National Portrait Gallery in Londen de online index 'British picture framemakers, 1600-1950' beheerd. Ook onze lijstenmaker bleek hierin opgenomen te zijn: in 1819 waren Temple & Son op het gevonden adres gevestigd. Thomas Temple (c.1760-1833) en zijn zoon Thomas Maxfield Temple (1799-1865) waren bekende lijstenmakers, die voor veel verzamelaars werkten en zelfs voor het Koninklijk Huis. Nu we een naam hebben, is het opschrift veel beter leesbaar. Er staat: Temple Picture Frame Maker.
Er was destijds veel samenwerking tussen de verschillende bedrijven in de Londense kunstwereld. Temple & Sonwerkte onder andere met John Smith, die voor hen schilderijen restaureerde tussen 1818 en 1820. Die jaartallen komen wel heel mooi overeen met de onze! Zou het Rivierlandschap door Smith gerestaureerd zijn?