Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

Er was niet veel speurwerk nodig om de datering van de lijst te achterhalen. Een opschrift achterop de lijst vermeldt namelijk 1819 als datum. Met een infraroodfoto was de rest van het opschrift beter leesbaar te maken, hoewel het links sterk is vervaagd. Er staat:

[onleesbaar] Frame Maker No 50 G. Titchfield Street 1819.

Great Titchfield Street ligt in Londen. Waarschijnlijk werd de lijst besteld toen het schilderij vergroot werd – de oude lijst paste er immers toen niet meer omheen- en 1819 zal dan de datum van vergroting zijn en dus ook het jaar dat het schilderij werd bedoekt. Het is ook mogelijk dat niet de lijst aan het schilderij, maar het schilderij aan de lijst is aangepast, omdat een oudere lijst werd hergebruikt.

Sandon Hall Cuyp vr achterzijde lijst opschrift Framemaker

De Britse lijstenmakers zijn goed gedocumenteerd door Jacob Simon, die voor de National Portrait Gallery in Londen de online index 'British picture framemakers, 1600-1950' beheerd. Ook onze lijstenmaker bleek hierin opgenomen te zijn: in 1819 waren Temple & Son op het gevonden adres gevestigd. Thomas Temple (c.1760-1833) en zijn zoon Thomas Maxfield Temple (1799-1865) waren bekende lijstenmakers, die voor veel verzamelaars werkten en zelfs voor het Koninklijk Huis. Nu we een naam hebben, is het opschrift veel beter leesbaar. Er staat: Temple Picture Frame Maker.

Er was destijds veel samenwerking tussen de verschillende bedrijven in de Londense kunstwereld. Temple & Sonwerkte onder andere met John Smith, die voor hen schilderijen restaureerde tussen 1818 en 1820. Die jaartallen komen wel heel mooi overeen met de onze! Zou het Rivierlandschap door Smith gerestaureerd zijn?