Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

Ferdinand Bol, Nicolaes Maes, Samuel van Hoogstraten, Jacobus Leveck en Arent de Gelder. Allemaal kunstenaars uit Dordrecht met een glansrijke carrière, die allemaal bij Rembrandt in de leer zijn geweest. Ze maakten zich zijn manier van schilderen eigen. Maar eenmaal gevestigd als zelfstandige meesters gingen ze al snel ieder hun eigen weg en kozen voor een meer elegante, kleurrijke stijl. Passend bij de mode van die tijd. Alleen De Gelder bleef de Rembrandts 'ruwe' stijl zijn leven lang trouw.

Helemaal Rembrandt

Samuel van Hoogstraten schilderde zijn Aanbidding kort na zijn leertijd in Amsterdam, nog helemaal 'op z'n Rembrandts'. In de kleuren − vooral bruine en warmrode tinten − en het sterke contrast tussen licht en donker herken je de invloed van de meester. Zelfs de compositie is bijna letterlijk van Rembrandt overgenomen.

Om een wiegje met een baby zitten mensen. Ze kijken naar het kind.

Samuel van Hoogstraten

De aanbidding van het Kind

Dordrechts Museum, aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt, 1980

1647

Ook dit zelfportret van Ferdinand Bol doet sterk aan Rembrandt denken. Die schilderde (en etste) een zelfportret in vrijwel dezelfde houding, net zo rijk gekleed én met baret. Bol, de succesvolle, zelfverzekerde leerling meet zich met zijn leermeester.

Ferdinand Bol - Zelfportret op dertigjarige leeftijd - 1646

Ferdinand Bol

Zelfportret op dertigjarige leeftijd

Dordrechts Museum, aankoop 1887

1646

Getekend zelfportret. Rembrandt draagt een schuine baret, heeft lange golvende haren, een snor en een baard.

Rembrandt

Zelfportret

1639

Met de mode mee

In de tweede helft van de 17de eeuw veranderde de smaak van het publiek. En veel kunstenaars veranderden mee: portretten werden kleurrijk en elegant, met volop aandacht voor weelderige outfits van kostbare stoffen. De manier van schilderen werd gladder en meer gedetailleerd. Jacobus Levecks portret van de 13-jarige Mattheus van den Broucke is een prachtig voorbeeld.

Sjiek geklede jongeman

Jacobus Leveck

Portret van Mattheus van den Broucke

Dordrechts Museum, bruikleen RCE, 1948

1665

Navolgers

Sommige Dordtse schilders, zoals Benjamin Cuyp en Corne­lis Bisschop, werkten nooit in Rembrandts atelier maar ondergingen wel zijn invloed. Voor deze navolgers moeten vooral Rembrandts etsen een onuitput­telijke bron van inspira­tie zijn ge­weest.

Drie herders staan om een baby heen. Het licht schijnt op hen. Er zijn nog meer mensen, dieren en engelen.

Benjamin Cuyp

De aanbidding van de herders

Dordrechts Museum, aankoop 1930

1635-'45