Rembrandt
en Dordrecht
Dordrecht kende in de 17de eeuw heel wat talentvolle kunstenaars. Een aantal van hen leerde de kneepjes van het vak bij Rembrandt in Amsterdam

De verloochening van Petrus
Dordrechts Museum, bruikleen Rijksmuseum, Amsterdam 2014
1660
Ferdinand Bol, Nicolaes Maes, Samuel van Hoogstraten, Jacobus Leveck en Arent de Gelder. Allemaal kunstenaars uit Dordrecht met een glansrijke carrière, die allemaal bij Rembrandt in de leer zijn geweest. Ze maakten zich zijn manier van schilderen eigen. Maar eenmaal gevestigd als zelfstandige meesters gingen ze al snel ieder hun eigen weg en kozen voor een meer elegante, kleurrijke stijl. Passend bij de mode van die tijd. Alleen De Gelder bleef de Rembrandts 'ruwe' stijl zijn leven lang trouw.
Helemaal Rembrandt
Samuel van Hoogstraten schilderde zijn Aanbidding kort na zijn leertijd in Amsterdam, nog helemaal 'op z'n Rembrandts'. In de kleuren − vooral bruine en warmrode tinten − en het sterke contrast tussen licht en donker herken je de invloed van de meester. Zelfs de compositie is bijna letterlijk van Rembrandt overgenomen.

De aanbidding van het Kind
Dordrechts Museum, aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt, 1980
1647
Ook dit zelfportret van Ferdinand Bol doet sterk aan Rembrandt denken. Die schilderde (en etste) een zelfportret in vrijwel dezelfde houding, net zo rijk gekleed én met baret. Bol, de succesvolle, zelfverzekerde leerling meet zich met zijn leermeester.

Zelfportret op dertigjarige leeftijd
Dordrechts Museum, aankoop 1887
1646

Zelfportret
1639
Met de mode mee
In de tweede helft van de 17de eeuw veranderde de smaak van het publiek. En veel kunstenaars veranderden mee: portretten werden kleurrijk en elegant, met volop aandacht voor weelderige outfits van kostbare stoffen. De manier van schilderen werd gladder en meer gedetailleerd. Jacobus Levecks portret van de 13-jarige Mattheus van den Broucke is een prachtig voorbeeld.

Portret van Mattheus van den Broucke
Dordrechts Museum, bruikleen RCE, 1948
1665
Navolgers
Sommige Dordtse schilders, zoals Benjamin Cuyp en Cornelis Bisschop, werkten nooit in Rembrandts atelier maar ondergingen wel zijn invloed. Voor deze navolgers moeten vooral Rembrandts etsen een onuitputtelijke bron van inspiratie zijn geweest.

De aanbidding van de herders
Dordrechts Museum, aankoop 1930
1635-'45