Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

Een natuurgetrouwe afbeelding hoefde een schilderij niet meer te zijn, maar wat wel? Die vraag wordt door kunstenaars steeds opnieuw beantwoord. Werkend vanuit de waarneming of recht uit het hart. Puur intuïtief, gestuurd door het materiaal of juist op basis van een doordacht concept. Het leidt tot telkens nieuwe beelden. Herkenbaar, abstract of iets daartussenin. Eén ding hebben ze gemeen: schilderijen gaan altijd over mensen − makers én kijkers − en hoe ze hun wereld zien.

Spectaculair landschap

Een spectaculair landschap zinderend van licht en kleur, uitgevoerd in pointillistische stijl. Een nieuwe schildertechniek, overgewaaid uit Parijs en door Toorop als eerste in Nederland toegepast.
De Dordtse verzamelaar Hidde Nijland kocht het werk in 1894 voor een habbekrats van de kunstenaar en schonk het later aan het museum.

Jan Toorop - Landschap met vaart

Jan Toorop

Landschap met vaart

Dordrechts Museum, schenking Hidde Nijland, 1912

1889

Dode kraai

Een rafelig zwart vlak op een witte ondergrond. Of nee: een dode kraai aan een touwtje. Je ziet het aan de schaduw, de snavel en het pootje. Meer details zijn er niet, zelfs geen spijker in de muur. Verster zoomde in op de vogel en concentreerde zich op de vorm. Met als resultaat een hard uitgesneden, bijna abstract beeld. En toch ontroerend.

Het schilderij beeld een dode kraai af. Er is een touwtje om de poot van de kraai gebonden waaraan deze hangt.

Floris Verster

Dode kraai

schenking 1958

1907

Imposant landschap

Algerije beviel Hart Nibbrig maar matig. Het was er koud, nat of veel te heet en het waaide. Toch inspireerde zijn reis tot een imposant landschap. In talloze stipjes en streepjes kleur is de schittering van het Noord-Afrikaanse licht gevangen. Hart Nibbrig had die 'stippeltechniek', het pointillisme, leren kennen in Parijs waar hij een tijdje studeerde.

Realistisch landschapsschilderij waar vanuit de bergen een vallei is afgebeeld. In het midden van het schilderij is een bos te zien.

Ferdinand Hart Nibbrig

Het dal van de Rummel bij Constantine, Algerije

Dordrechts Museum, aankoop 1909

1906

Mallorca

De betovering van een land met ander licht: Mallorca inspireerde Else Berg tot een half abstract landschap in zonnige pasteltinten. Een schilderij als een weefsel van hoekige kleurvlakjes, zonder duidelijke dieptewerking. Een opvallend, kubistisch experiment van Berg. In Nederland werd ze gezien als een van de 'ultra-modernen'.

In pasteltinten abstract geschilderd dorp.

Else Berg

Mallorca

Aankoop 2021

1914

Nachtelijk Parijs

Een herinnering aan nachtelijk Parijs: de Sacré Coeur met ervoor het silhouet van een huurrijtuig. Een verblindend visioen in blauw. Gezien vanuit een hel verlicht café, zoals de contouren van het raam en een tafeltje suggereren. Lichtbronnen – vooral elektrisch licht, toen heel modern − fascineerden Sluijters rond 1910. Hij schilderde meer nachtscènes.

Jan Sluijters - Fiacre met Sacré Coeur - 1912

Jan Sluijters

Fiacre met Sacré Coeur

Dordrecht, Dordrechts Museum, bruikleen collectie De Rietgors, Papendrecht, 2017

1912

Geblinddoekte vrouw

De tuin is ommuurd, de poort dicht. Onder een dreigende lucht dwaalt een geblinddoekte vrouw er tastend rond. Een raadselachtig beeld, als in een beklemmende droom. En net zo realistisch. Het is kenmerkend voor de stroming waartoe Koch wordt gerekend, het magisch realisme: de voorstelling lijkt natuurgetrouw, maar is dat niet.

Pyke Koch - Florentijnse tuin - 1938

Pyke Koch

Florentijnse tuin

Florentijnse tuin verbeeldt een geblinddoekte vrouw, om zich heen tastend in een goed onderhouden omsloten tuin.

1938

Vaarwel

Een 'weemoedig gedicht in vorm en kleur' is dit schilderij wel eens genoemd. Veel kunstenaars grepen in de jaren '30 terug op een zakelijke, realistische schilderstijl. Ouborg verwerkte in zijn poëtische beelden juist abstracte en surrealistische elementen. Vaarwel toont een wonderlijk visioen, het prikkelt de verbeelding. Droom en werkelijkheid vloeien ineen.

Mensfiguur staat bij een trap

Piet Ouborg

Vaarwel

1931

Het hart der dingen

‘Ovaal, vierkant, ruit, rechthoek en trapezium bevolken mijn dromen. Daarnaast minder volmaakte tekens,’ schreef Ouborg in 1947. In dat jaar schilderde hij als een van de eerste Nederlanders abstracte composities vol kleur, expressie en beweging. Hij wilde terug tot de oorsprong, het hart der dingen. Figuur in cirkel is zo’n beeld ‘van binnenuit’.

Langs de rand van het schilderij is een cirkel met daarbinnen in een kleurrijk abstract figuur.

Piet Ouborg

Figuur in cirkel

1947 - 1955

CoBrA

Simpele vormen, felle kleuren, stevige lijnen. Het is de taal van kunstenaarsbeweging CoBrA (Copenhagen Brussel, Amsterdam). Zelf zei Appel: ‘Ik schilder als een barbaar in een barbaarse tijd.’ In de naoorlogse jaren werden tradities overboord gezet. Kunstenaars droomden van een nieuwe maatschappij, een nieuwe kunst. Vrij, brutaal en onbevangen.

CoBrA heeft als beweging maar kort bestaan, maar bleef lang doorwerken. Rooskens ging een tijd volledig abstract schilderen in donkere, sombere tinten. Begin jaren '60 keerde hij terug bij licht en kleur. En bij de motieven die kenmerkend zijn voor zijn werk: vogels en vissen. Ook in dit schilderij lijkt hij daardoor geïnspireerd.

Karel Appel

Karel Appel

Kleurige fantasiewezens op een blauwe achtergrond.

Anton Rooskens en Cobra

Hond

Zo weggelopen uit een sprookje, maar onmiskenbaar een hond. Met een overdreven grote kop. Lotti van der Gaag sloeg met haar fantasiebeelden van klei en gips een nieuwe weg in. ‘Lachende nachtmerries’ noemde iemand ze eens. Haar beeldtaal sluit aan bij de wereld van CoBrA, maar is met de open vorm heel persoonlijk.

Abstract beeld van een hond.

Lotti van der Gaag

Hond

Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 2010

1952

Speelse compositie

Licht, kleur, beweging. De vlakjes en tekens suggereren misschien bomen of huizen – maar misschien ook niet. Een speelse compositie, die doet denken aan het begin van de abstracte schilderkunst, kort na 1900; een tijd van nieuwe vrijheid in de kunst waar Boers na 1945 bewust op teruggreep. Anders dan de kunstenaars van CoBrA: die wilden breken met elke traditie.

Schilderij bevat verschillende vlakken en lijnen in diverse kleuren. De achtergrond bevat zachte kleuren, op de voorgrond zijn de kleuren feller.

Willy Boers

L'esprit d'un paysage

bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 2014

1954

Oosterse elementen

Hussem was geboeid door oosterse kalligrafie, met name die uit Japan. In de jaren '40 begon hij ermee te experimenteren. Werkend vanuit intuïtie, direct en expressief. Steeds zoekend naar de juiste verhouding tussen teken en vlak, vorm en kleur. Want zonder vorm, vond hij, is kleur 'domweg verf'.

Kunstwerk wit met rode, gele en zwarte vegen op een witte achtergrond.

Willem Hussem

Zonder titel

1952

Levensexpressie

'Ik begin met een kleurvlak, met de materie; ik weet niet waar ik heen zal gaan. Ik improviseer, en tijdens de bijna automatische handeling van het schilderen begin ik me vrij te voelen.' Schilderen was voor Wolvecamp een levensexpressie. Zijn stijl doet nog het meest denken aan schrift; tekens waartussen ogen en vreemde wezens opdoemen.

Abstracte compositie. Er is gebruik gemaakt van zwarte lijnen op een witte achtergrond. Enkele van deze lijnen lopen over in rode vlakken.

Theo Wolvecamp

Compositie

1959

Materie spreekt

Kleur is ondergeschikt in De Nobels schilderij, alleen de materie spreekt. Hiroshima behoeft geen uitleg. Het toont een gewond landschap met diepe kraters. Elk menselijk spoor ontbreekt. De zwarte 'drippings' lezen als een hartverscheurende kreet.

Abstract schilderij. Links onderin is een zwart vlak. Aan de rechterkant is een bruin vlak aangebracht op het schilderij.

Cor de Nobel

Hiroshima

1959

Herschilderd

Het atelier van JCJ Vanderheyden, vastgelegd door fotograaf Frans de la Cousine. Een interieur waarin je je Vermeers Melkmeisje kunt voorstellen: verstild, tijdloos. Het schilderij aan de muur, een horizon, is door de foto bevroren in tijd – en daarna met verf opnieuw gemaakt. Een schilderij 'herschilderd'. Naar welke tijd en ruimte kijken we nu eigenlijk?

Foto van een atelier. De foto is volledig zwart wit, met uitzondering van een kunstwerk dat aan de muur hangt. Deze is verdeeld in paars en wit.

JCJ Vanderheyden

Groot atelier

1992

Andere soort kunst

'We hadden per se geen boodschap. We wilden een kunst die iedereen kon begrijpen,' zei Schoonhoven over de Nulgroep, waar hij begin jaren '60 deel van uitmaakte. Het was een reactie op de naoorlogse expressieve schilderkunst. Nul-kunstenaars maakten objecten van alledaags materiaal. Zoals dit reliëf. Saai door die eindeloze herhaling? Toch niet: de lichtval maakt het levendig.

Fundamentele schilderkunst wordt het genoemd: een schilderij dat over niets anders gaat dan het schilderen zelf. Bij Akkerman speelt er meer. Hij was geïnspireerd door het Twentse landschap en de traditie van het landschap in de Hollandse schilderkunst. Zelf kwam hij uit bij abstractie. 'Toch hoop ik dat er in mijn werk iets van die traditie doorstraalt.'

Stoffen vlak, met de voornaamste kleuren goud en bruin.

Jan Schoonhoven

zonder titel

1964

Abstract werk met schuine strepen op een paars/grijze achtergrond

Ben Akkerman

Zonder titel

Aankoop 2012

1978-'80

Abstract

Een van Fernhouts laatste schilderijen, een compositie van kleurvlakjes in een ritmisch patroon. Maar zoals altijd gebaseerd op wat hij zag, buiten in de natuur. Vanuit het bijna fotografische realisme in zijn vroege werk had Fernhout geleidelijk de stap naar abstractie gezet. 'De sprong is gemaakt,' schreef hij eind jaren '50. 'De nieuwe taal heb ik gevonden.'

De achtergrond van het schilderij is grijsblauw. Hierop zijn roze kleine vierkanten afgebeeld over het gehele schilderij zonder specifiek patroon.

Edgar Fernhout

In voorjaar

1973

Abstract en alledaags

Twee tafels, over elkaar geplaatst als bijzettafeltjes. Je ziet hun blad van bovenaf, de poten recht van voren. Of zie je alleen rechthoekige vlakken, intens geel en zacht grijs? Alledaagse dingen zijn op een schilderij van Jan Roeland herkenbaar maar ook abstract. Een voortdurend spel met werkelijkheid en illusie, het platte vlak en de ruimtelijke vorm.

Een gele tafel staat voor een geel vlak. Onder de tafel is een wit vlak.

Jan Roeland

tafels III

1974

Ingezoomed

Een voorstudie voor een veel groter werk. Beutener zoomt in en vereenvoudigt, zoals hij vaak doet in zijn schilderijen. Een detail uit de alledaagse werkelijkheid is herkenbaar en tegelijkertijd nieuw. Een abstract beeld. Het driehoekige kader benadrukt die abstracte ordening: de compositie voegt zich nu eens niet naar de vorm van het schilderij, maar andersom.

Er is een driehoek afgebeeld. Deze is ingekleurd met een lichtblauwe kleur en donkerblauwe accenten.

Jan Beutener

Dak (voorstudie)

2006