Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

Overal water

In 1421 veranderde het Nederlandse landschap voorgoed. De Sint-Elisabethsvloed zette de Groote Waard onder water en vormde de Biesbosch. Tientallen dorpen verdwenen, hun inwoners zochten een veilig heenkomen in Dordrecht.

Indrukwekkende voorstellingen

Onder hen die vluchtten waren de inwoners van het dorp Wieldrecht. Twee generaties later bestelden zij een altaarstuk voor de Grote Kerk in Dordrecht: een aantal beschilderde panelen met daarop indrukwekkende voorstellingen over de watersnood.

Enerzijds tonen ze het leven van de Heilige Elisabeth, naar wie de vloed was genoemd. Anderzijds verbeelden ze de Elisabethsvloed zelf, een uniek tijdsdocument uit een periode waarin dit soort historische voorstellingen nog nauwelijks voorkwamen. Ze staan hiermee aan het begin van de niet-religieuze schilderkunst in Nederland.

Tentoonstelling verlengd

De tentoonstelling Elisabeth en de Vloed is verlengd. Het Dordrechts Museum herdenkt de Sint-Elisabethsvloed uit 1421 met een tentoonstelling waarin de vier Elisabethspanelen uit het Rijksmuseum centraal staan. Deze zijn voor het eerst in lange tijd weer samen te zien in het Dordrechts Museum. Twee van de vier panelen zijn normaliter te zien in de vaste opstelling van het Rijksmuseum en verlaten het museum zelden. Een bezoek aan Elisabeth en de Vloed is een unieke kans om deze bijzondere panelen gezamenlijk te bewonderen. Te zien tot en met 8 mei 2022.

Publicatie

Bij de tentoonstelling verschijnt de publicatie De grote en vreeselike vloed onder redactie van Hanneke van Asperen, Marianne Eekhout en Lotte Jensen bij uitgeverij De Bezige Bij die verkrijgbaar is in de museumwinkel.

600 jaar Elisabethsvloed

Tientallen partijen in de hele delta regio staan in 2021/2022 uitgebreid stil bij het 600-jarig jubileum van de Sint-Elisabethsvloed. Onder de noemer 600 jaar Elisabethsvloed. De Kracht van het water wordt een gevarieerd publieksprogramma georganiseerd. Meer informatie is te vinden op www.600jaarelisabethsvloed.nl.

Uitgelicht | De Reuzenkaart

In de tentoonstelling Elisabeth en de Vloed is de reuzenkaart (bijna 8 m2 groot!) van Cornelis Schilder uit 1540 te zien. De kaart is in 2019 gerestaureerd en hangt normaliter in de studiezaal van het Regionaal Archief Dordrecht. Robin Lassche, archiefinspecteur voor de gemeenten in de Zwijndrechtse, Hoeksche en Alblasserwaard, hield eerder een online lezing over cartografie waarin hij de reuzenkaart onder de loep nam. Bekijk de video en kom te weten wat deze 480-jaar oude kaart ons allemaal kan leren over Dordrecht en omstreken.

Podcast | De Elisabethspanelen

In het kader van het herdenkingsjaar 600 jaar Elisabethsvloed worden er podcasts gemaakt in opdracht van de provincie Zuid-Holland, Noord-Brabant, de gemeente Dordrecht en Dordrecht Marketing. In een van deze podcast vertelt projectleider Sanne Baar meer over de tentoonstelling.

Podcast

Podcast | Dag van Toen

Sint Elisabeth is de beschermheilige van mensen in nood; armen, vluchtelingen, mensen die getroffen zijn door een ramp. Conservator Marianne Eekhout vertelt wie Elisabeth precies was en waarom de ramp haar naam kreeg.

dagvantoen-podcast-zMFvh-LrOkE-VeSymuA72ID.1400x1400 2.jpg

Sponsor