Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

1500
1600
1700
1800
1900
2000

Reis door
6 eeuwen

Nederlandse schilderkunst van 1500 tot vandaag

1500

Meester van de Heilige Elisabethpanelen, Scènes uit het leven van de Heilige Elisabeth
Anoniem, Familieportret uit de Van Beverenkapel in de Grote Kerk
Jacob Gerritsz. Bornwater, De kruisiging van Christus
Willem Adriaensz. Key, Portret van een jonge vrouw
Willem Adriaensz. Key, Het Laatste Avondmaal

1600

Adam Willaerts, Gezicht op Dordrecht vanuit de monding van de Noord
De aanbidding van de herders
Jacob Gerritsz. Cuyp, Tulpenbed
Ferdinand Bol
Aelbert Cuyp, Portret van de eend Sijctghen
Jacob Gerritsz. Cuyp, Portret van Michiel Pompe van Slingelandt
Jan Both, Italiaans landschap met de Ponte Molle
Jan van Goyen, Gezicht op Dordrecht
Aelbert Cuyp, Rustende ruiters in een landschap
De luistervink
Abraham Susenier, Stilleven met schelpen
Sir Norton Knatchbull
Asperges, kruisbessen en aardbeien op stenen bank

1700

Abraham Busschop, Trompe-l'oeil plafondstuk
Aert Schouman, Il pastor fido
Thomas Gainsborough, Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid
Whalley Bridge
Jacob van Strij, Landschap met vee in de omgeving van Dordrecht
Abraham van Strij, De tekenles
Serie van zes behangsels

1800

Abraham van Strij, Hendrik Weymans en zijn familie
Petrus van Schendel, Zelfportret bij lamplicht
Barend Cornelis Koekkoek, Rivierlandschap met kreeftenvissers
Ary Scheffer, De Hemelse en Aardse Liefde
Bergstroom bij Finnmark in Noorwegen, bij maanlicht
In de branding
Eugène Boudin, La Place Ary Scheffer, Dordrecht
Portret van Maurits van der Valk
Jan Toorop - Landschap met vaart
George Hendrik Breitner, Sleperspaarden in de sneeuw
Floris Arntzenius, Het Scheveningse strand
De teekening

1900

Lena
Mallorca
Jan Hendrik Weissenbruch, Te Noorden bij Nieuwkoop
Scottish Dance
Jan Sluijters, Fiacre met Sacré Coeur
Max Liebermann, Zelfportret met strohoed
Pyke Koch, stilleven met appels
Vaarwel
Karel Appel, kindje, kerkje, beestje
Edgar Fernhout, Winter
Emo Verkerk, Portret van Gabriëlle I
Marlene Dumas, De aanwezige
René Daniëls, Zonder titel
Jan Beutener, Ontbijtje
JCJ Vanderheyden en Frans de la Cousine, Groot Atelier

2000

Marshmallows
Eend
Raquel van Haver, Hookers in toilets, Dancehall version explicit #2, 2016
Frank Ammerlaan, Untitled
Muurschildering Robert Zandvliet
Esiri Erheriene-Essi, Adwoa Essien
Natasja Kensmil

Je reis
zit er op

De schilderijen in het echt zien?
Kom langs in het museum.
Close

Meester van de Heilige Elisabethpanelen

Scènes uit het leven van de Heilige Elisabeth

1490-1495

Dordrecht en omgeving zijn vaak door watersnood getroffen. De ramp van 19 november 1421 − naamdag van Sint Elisabeth – had zo’n impact dat er jaren later een altaarstuk aan werd gewijd. Met op de binnenluiken scènes uit het leven van Elisabeth. De koningsdochter die zich na haar huwelijk inzette voor armen en zieken.

Afmetingen

127,7 x 109,3 cm

Materiaal

Olieverf op paneel

Inventaris nummer

DM/016/130

Credits

Bruikleen Rijksmuseum, Amsterdam (aankoop met steun van Vereniging Rembrandt), 2016

Locatie

Op zaal

Close

Anoniem

Familieportret uit de Van Beverenkapel in de Grote Kerk

ca. 1545-1555

Een zeldzaamheid: een portret uit de Grote Kerk van vóór de overgang naar het protestantisme. Het toont de Dordtse regent Pieter van Beveren met zijn eerste en tweede echtgenote, Alid Muys van Holy en Engelberta van der Lindt. Ze konden worden geïdentificeerd dankzij een tekening in het familiestamboek.

Afmetingen

67,5 x 75,5 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/019/1315

Credits

Schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2019

Locatie

Hof van Nederland

Close

Jacob Gerritsz. Bornwater

De kruisiging van Christus

1554

Het lijden van Christus. Een lijdensweg, letterlijk. Als in een stripverhaal gaf Bornwater het weer, van begin tot eind. Met veel gevoel voor drama. De kruisiging was het middendeel van een altaarstuk. In de 17de eeuw hing het in het Augustijnenklooster, dat na de hervorming een andere functie had gekregen.

Afmetingen

60,1 x 40 cm

Materiaal

Olieverf op paneel

Inventaris nummer

DM/977/515

Credits

Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, 1977

Locatie

Op zaal

Close

Willem Adriaensz. Key

Portret van een jonge vrouw

1557

Key stond bekend als een van de beste portretschilders. Hij schilderde mensen zo realistisch dat je 'zou menen ze te zien'. Dat geldt ook voor dit verfijnde portret van een vrouw met een modieuze hoofddoek. Alles aan haar oogt stil en sereen. Toch is het alsof ze leeft.

Afmetingen

36,5 x 28,5 cm

Materiaal

Olieverf op paneel

Inventaris nummer

DM/016/1275

Credits

Bruikleen particuliere collectie Dordrecht, 2016

Locatie

Op zaal

Close

Willem Adriaensz. Key

Het Laatste Avondmaal

ca. 1560

Van de monumentale altaarstukken die Dordrecht ooit bezat bleef weinig bewaard. Dit Antwerpse werk hing oorspronkelijk in de Grote Kerk. In 1572, na de hervorming, verhuisde het naar het stadhuis. Antwerpse schilders werden bewonderd in Dordrecht, en Willem Key al helemaal. Rechtsonder schilderde hij zijn zelfportret.

Afmetingen

156 x 234,8 cm

Materiaal

Olieverf op paneel

Inventaris nummer

DM/975/501

Credits

Dordrechts Museum, overdracht Gemeente Dordrecht 1975

Locatie

Op zaal

Close

Adam Willaerts

Gezicht op Dordrecht vanuit de monding van de Noord

Dordrechts Museum, overdracht Gemeente Dordrecht, 1842

1629

Dit ‘portret van de stad ter lengte’ schilderde Willaerts voor de raadzaal van het Dordtse stadhuis. Ter meerdere eer en glorie van Dordt en haar burgers. Die glorie was natuurlijk de handel over het water. Daarom portretteerde Willaerts de stad vanaf de rivier, druk bevaren door allerlei schepen.

Afmetingen

181 cm x 669.2 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/842/415

Credits

Dordrechts Museum, overdracht Gemeente Dordrecht, 1842

Locatie

Willaertswand boven trap entree

Close

Benjamin Cuyp

De aanbidding van de herders

Dordrechts Museum, aankoop 1930

1635-'45

Benjamin Cuyp maakte in zijn korte leven - hij werd 40 - opvallend veel schilderijen. Vaak dezelfde onderwerpen met morsige boerentypes, maar elke keer anders. Interieurs zijn bijzaak. Hier is de stal een vage ruimte met uitzicht op de hemel, waar engelen neerzien op de herders die het kindeke Jezus komen aanbidden.

Afmetingen

59 x 70 cm

Materiaal

Olieverf op paneel

Inventaris nummer

DM/015/1127

Credits

Schenking erven Catharina Parmentier en Dirk Cornelis Mulder, 2015

Locatie

Op zaal

Close

Jacob Gerritsz. Cuyp

Tulpenbed

1638

Tulpen in de volle grond: een uitzonderlijk stilleven. Net als de tulp zelf, in de 17de eeuw een exotische bloemsoort, waarvoor verzamelaars astronomische bedragen neertelden. In 1637 stortte de tulpenhandel in. Het maakte de bloem tot een vergankelijkheidssymbool bij uitstek: kostbaar, maar kwetsbaar. Een jaar later schilderde Cuyp dit ‘tulpenportret’.

Afmetingen

37,5 x 76,7 cm

Materiaal

Olieverf op paneel

Inventaris nummer

DM/977/523

Credits

Schenking 1977

Locatie

Op zaal

Close

Ferdinand Bol

Zelfportret op dertigjarige leeftijd

Dordrechts Museum, aankoop 1887

1646

Zelfbewust, artistiek gekleed, gloedvol van kleur. Een zelfportret in de geest van Rembrandt, bij wie Ferdinand Bol de fijne kneepjes van het schildersvak had geleerd. Zijn directe voorbeeld was Rembrandts zelfportret uit 1640. Bols versie ontstond zeven jaar later. Hij had toen al vijf jaar een eigen atelier.

Afmetingen

102 x 85,5 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/887/372

Credits

Aankoop 1887

Locatie

Op zaal

Close

Aelbert Cuyp

Portret van de eend Sijctghen

Dordrechts Museum, aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, Mondriaan Fonds en Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2004

1647 - 1650

Eend Sijtje had twintig jaar lang jaarlijks 'hondert eijers' gelegd. En dat 'sonder te paeren'. Een ongewone prestatie, gehonoreerd met een ongewoon beeld van het brave beest. Cuyp maakte een levensecht portret, dat tot de verbeelding spreekt. Ook door het bijgevoegde gedicht met de trotse Sijtje zelf aan het woord.

Afmetingen

35 x 51,5 cm

Materiaal

Olieverf op paneel

Inventaris nummer

DM/004/849

Credits

Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, Mondriaan Fonds en Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2004

Locatie

Op zaal

Close

Jacob Gerritsz. Cuyp

Portret van Michiel Pompe van Slingelandt

Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 1953

1649

De zesjarige Michiel Pompe van Slingelandt, op valkenjacht in ‘antiek’ kostuum. Trots wijst hij op zijn jachthond. Jagen gaf status; alleen adel en aristocratie hielden zich ermee bezig. Jacob Cuyp maakte een ongewoon portret, levendig en vernieuwend. Het landschap, is gebaseerd op een tekening van zoon Aelbert.

Afmetingen

106,2 x 77,2 cm

Materiaal

Olieverf op paneel

Inventaris nummer

DM/953/373

Credits

Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 1953

Locatie

Op zaal

Close

Jan Both

Italiaans landschap met de Ponte Molle

Dordrechts Museum, schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2020

ca. 1650-1652

Een Romeinse zonsondergang. Met zicht op de brug Ponte Molle over de Tiber. De laatste streep gouden zonlicht verdwijnt bijna achter de berg rechts. Een magisch moment, briljant gevangen door Italiëganger Both. Het tegenlicht- of contre jour-effect zorgt voor contrast en eindeloze diepte. Voor Cuyp waren de landschappen van Both een 'masterclass Italiaans licht'.

Afmetingen

79 x 111 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/020/1411

Credits

Schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2020

Locatie

Op zaal

Close

Jan van Goyen

Gezicht op Dordrecht

Dordrechts Museum, aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, Mondriaan Fonds, Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum en vele andere fondsen, bedrijven

1651

Hét klassieke beeld van een Hollandse stad aan water. Met kerk, molens, bootjes, indrukwekkende wolkenpartijen en water. In 1648 maakte Van Goyen een serie schetsen in Dordrecht en omgeving. Ze vormden de basis voor tientallen Dordtse gezichten. Onderling verschillend, maar steeds met de Grote Kerk als blikvanger.

Afmetingen

67,2 x 97,7 cm

Materiaal

Olieverf op paneel

Inventaris nummer

DM/008/886

Credits

Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, Mondriaan Fonds, Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, Vereniging Dordrechts Museum en vele andere fondsen, bedrijven en particulieren (via crowdfunding), 2008

Locatie

Op zaal

Close

Aelbert Cuyp

Rustende ruiters in een landschap

Dordrechts Museum, aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, 1978

ca. 1655-1660

Het doet zuidelijk aan, dit Nederlandse landschap met heuvels zoals Cuyp die bij Kleef had gezien. Voorzien van een ‘saffraanverwigen avontstont’ – de gouden gloed - bleek het de ideale setting voor een aristocratisch ruiterstuk. Een succesformule, die de Dordtse upper class aansprak. En een eeuw later de Britse adel.

Afmetingen

117.4 x 170.3 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/978/526

Credits

Dordrechts Museum, aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, 1978

Locatie

Te zien, Cuyp-zaal

Close

Nicolaes Maes

De luistervink

1657

Een interieur vol doorkijkjes, met een smakelijk verhaal. De luistervink neemt je als kijker mee en maakt je deelgenoot van wat er gebeurt. Beneden houdt een vrijer de meid van haar werk. Zo krijgt de kat vrij spel in de keuken en zit de familie boven zonder bediening. Lering en vermaak op z'n best.

Afmetingen

92,5 x 122 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/953/135

Credits

Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, 1953

Locatie

Op zaal

Close

Abraham Susenier

Stilleven met schelpen

1659

Ruim vijftig 'zeegewassen' op een purperen kleed. Het gordijn is weggeschoven om de kostbare schat te tonen: schelpen, koralen, zeeëgels en de parelmoeren Maanhoorn als blikvanger. Exotische schelpen waren geliefd bij verzamelaars, maar duur. Vanuit de hele wereld werden ze door de Oost- en West-Indische Compagnieën aangevoerd.

Afmetingen

58.2 cm x 85.3 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/992/697

Credits

Dordrechts Museum, aankoop met steun van een particuliere schenker uit Dordrecht, 1992

Locatie

Te zien, stillevenzaal

Close

Samuel van Hoogstraten

Portret van Sir Norton Knatchbull

1667

Een aristocraat ten voeten uit. Sir Norton was ‘MP’ – parlementslid − en een vooraanstaand geleerde. Van Hoogstraten schilderde het por tret in Londen, waar hij toen woonde. Hij volgde de smaak van zijn Britse opdrachtgevers: in Engeland was dit type portret geliefd, in Nederland is het zeldzaam.

Afmetingen

208,5 x 131,5 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/021/1451

Credits

aankoop met steun van Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Willem en Mary Reus-de Lange Fonds en haar VriendenLoterij Aankoopfonds), Mondriaan Fonds en Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2021

Locatie

Rembrandtzaal

Close

Adriaen Coorte

Asperges, kruisbessen en aardbeien op stenen bank

legaat 1976

1698

Sappige kruisbessen, vochtig glanzende asperges, rijpe aardbeien. Kwetsbaar, stevig, zacht: al kijkend kun je de verschillen bijna voelen. Coorte's verfijnde techniek was jarenlang vergeten. Inmiddels hoort hij alweer geruime tijd tot de favoriete stillevenschilders van de 17de eeuw. Met een eigen stijl: verstilde eenvoud op klein formaat.

Afmetingen

36,7 x 44,3 cm

Materiaal

olieverf op papier op doek

Inventaris nummer

DM/973/46

Credits

legaat 1976

Locatie

Stillevenzaal

Close

Abraham Busschop

De raaf die beroofd wordt van de veren waarmee hij zich had getooid

Aankoop met steun van Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2011

1708

Een scène uit een klassieke fabel: een raaf heeft zich getooid met veren van andere vogels om zich mooier voor te doen dan hij is. Maar hij wordt ontmaskerd en kaal gepikt. 'Pronk niet met andermans veren', dat is de boodschap. Busschop, specialist in vogelstukken en trompe-l'oeil effecten, verbeeldde het spectaculair.

Afmetingen

166 x 294 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/011/972

Credits

Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds en Willem en haar Mary Reus-de Lange Fonds), VSB fonds en Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2011

Locatie

Op zaal

Close

Aert Schouman

Il pastor fido, Behangsel met het huwelijk van Mirtillo en Amaryllis, rechterdeel

ca. 1742

Een schildering uit een serie van zeven behangsels, op bestelling geschilderd voor een Dordts interieur. De scènes zijn geïnspireerd op een toen populair toneelstuk, Il pastor fido ('De trouwe herder'). Een dramatisch verhaal, waarin uiteindelijk alles goed komt en de liefde overwint. Het speelt zich af in een klassiek Arcadië. Een landschap om bij weg te dromen.

Afmetingen

Hoogte ca. 270 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/017/1238.1c

Credits

Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds en haar Willem en Mary Reus-de Lange Fonds), Mondriaan Fonds, Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, Vereniging Dordrechts Museum en vele andere bedrijven en particul

Locatie

Op zaal

Close

Thomas Gainsborough

Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds, het Mondriaan Fonds, de Bedrijfsvrienden Dordrechts

ca. 1786

Koeien in het licht van een ondergaande zon – een hommage aan Aelbert Cuyp. Gainsborough was een van de eerste Cuypnavolgers in Engeland. Dit landschap komt uit dezelfde Britse collectie als Cuyps Landschap met fluitspelende herder en vee. Na jaren zijn de werken nu weer bij elkaar, in Dordrecht. Alsof het zo moest zijn.

Afmetingen

63,5 x 76,2 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/019/1314

Credits

Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds), Mondriaan Fonds, Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum en vele particulieren (via crowdfunding), 2019

Locatie

Op zaal

Close

Joseph Mallord William Turner

Whalley Bridge

Collectie Dordrechts Museum, bruikleen particuliere collectie

ca. 1811

William Turner, Whalley bridge

Afmetingen

61,2 x 92

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/020/1449

Credits

Dordrechts Museum, bruikleen particuliere collectie, 2021

Locatie

Te zien, Cuyp zaal

Close

Jacob van Strij

Landschap met vee in de omgeving van Dordrecht

ca. 1800-1815

Jacob wist Cuyps schilderijen zo goed te imiteren dat velen geen verschil zagen. Toch waren er rond 1800 nauwelijks voorbeelden. Dit landschap baseerde Jacob op een prent. Hij wilde zijn beroemde voorganger overtreffen en schilderde op een spierwitte ondergrond. Met als resultaat een heldere sfeer, zonnig en warm.

Afmetingen

69,4 x 87,5 cm

Materiaal

Olieverf op paneel

Inventaris nummer

DM/855/58

Credits

Aankoop 1855

Locatie

Op zaal

Close

Abraham van Strij

De tekenles

1800-1820

Opvoeden, daarover gaat het hier. Maar met een knipoog. Want terwijl de jongen braaf zijn tekenopdracht uitvoert, laat de leraar zich afleiden door het spel van zijn broertje. Een geestig tafereel, naar 17de-eeuws voorbeeld. Maar Van Strij’s precieze, heldere schildertrant is onmiskenbaar eigentijds.

Afmetingen

69,1 x 60,3 cm

Materiaal

Olieverf op paneel

Inventaris nummer

DM/896/57

Credits

Legaat 1896

Locatie

Op zaal

Close

Abraham en Jacob van Strij

Serie van zes behangsels

aankoop met steun van Mondriaan Fonds, Vereniging Rembrandt, Gemeente Dordrecht, Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum en Do Felkers-Snijders Stichting,

ca. 1793-1795

Een zonnig havengezicht. Een ruige zee. Een winters stadstafereeltje en zomerse, landelijke scènes. De geschilderde landschappen en seizoenen in deze kamer verschillen nogal. Maar de horizon ligt telkens op dezelfde hoogte. Daardoor is het net alsof de scènes toch één doorlopend uitzicht vormen. Een landschap waarin je al kijkend van de ene plek naar de andere reist. De broers Van Strij maakten de serie samen. Jacob was gespecialiseerd in landschappen, Abraham in voorstellingen met mensen.

Afmetingen

diverse afmetingen

Materiaal

olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/005/858a-e DM/021/1453a-b

Credits

aankoop met steun van Mondriaan Fonds, Vereniging Rembrandt, Gemeente Dordrecht, Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum en Do Felkers-Snijders Stichting, 2005/2022

Locatie

De Salon

Close

Abraham van Strij

Hendrik Weymans en zijn familie

1816

Een kijkje in Hendrik Weymans’ buitenplaats Kilwijk, waar het hele gezin aanwezig is. Ieder in zijn mooiste kleren. Hendrik, directeur van het Dordtse tekengenootschap Pictura, bestudeert samen met zoon Willem een schilderij. Diens vrouw Elisabeth kijkt vanuit de deuropening mee, de jongste op de arm; de andere kinderen poseren met oma.

Afmetingen

70,5 x 85 cm

Materiaal

Olieverf op paneel

Inventaris nummer

DM/015/1130

Credits

Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Willem en Mary Reus-de Lange fonds) 2015

Locatie

Op zaal

Close

Petrus van Schendel

Zelfportret bij lamplicht

1828

Een vroeg staaltje van Van Schendels kunnen. Hij was 22 en schilderde een ongewoon zelfportret bij fel lamplicht: een nachtstuk. Een 17de-eeuws genre in een nieuw, romantisch jasje. ‘Monsieur Chandelle’ werd Van Schendels bijnaam, naar zijn specialisme: de kaarslichtscène. Hij was beroemd, tot ver buiten de Nederlandse grenzen.

Afmetingen

53 x 41 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/014/1116

Credits

Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds 19de-eeuwse schilderkunst), 2014

Locatie

Op zaal

Close

Barend Cornelis Koekkoek

Rivierlandschap met kreeftenvissers

1841

Een landschap met een imposante eik. De mens is nietig in de machtige natuur. Het landschap is bij uitstek romantisch. Niet topografisch herkenbaar, maar een droombeeld. Of zoals Koekkoek het noemde: ‘eene bevallige leugen’. Zijn landschappen zijn composities van de mooiste stukjes natuur, ‘met oordeel en smaak’ op het doek gezet.

Afmetingen

72,8 x 94,7 cm

Materiaal

Olieverf op paneel

Inventaris nummer

DM/873/323

Credits

Aankoop 1873

Locatie

Op zaal

Close

Ary Scheffer

De Hemelse en Aardse Liefde

Aangekocht in 2000 met steun van Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, Vereniging Rembrandt en Mondriaan Stichting.

1850

De Ware Liefde? De Griekse filosoof Plato onderscheidde twee soorten liefde: een hemelse, spirituele en een aardse, zinnelijke. De hemelse was de beste. Scheffer beeldde dat letterlijk uit: de hemelse liefde staat boven de aardse. In 1854 was het werk in Dordrecht te zien. Het bleek wat al te gedurfd. Een vrouw liep gillend weg.

Afmetingen

174 x 104 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/000/777

Credits

Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, Mondriaan Fonds en Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2000

Locatie

Op zaal

Close

Alexander Wüst

Bergstroom bij Finnmark in Noorwegen, bij maanlicht

Schenking 1884

1867

Het water stort het met volle kracht de berg af, het schuim lijkt van het doek te spatten. Als toeschouwer word je meegesleurd in het natuurgeweld. Romantiek pur sang. Wüst zocht het sublieme in de natuur en reisde graag naar ongerepte gebieden. Zijn landschap oogt 'on-Nederlands', ook al door het grootse formaat.

Afmetingen

117,7 x 227,7 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/884/354

Credits

Schenking 1884

Locatie

Op zaal

Close

Hendrik Willem Mesdag

In de branding

Aankoop van de kunstenaar, 1902

1879

Eén van Mesdags mooiste zeeën en rechtstreeks van de kunstenaar gekocht. Overdonderend en met die hoge horizon zó realistisch, dat het net lijkt alsof de schilder zelf op het water zat. De zee en het vissersbedrijf waren Mesdags specialisme. Om dit van nabij te kunnen bestuderen huurde hij in Scheveningen zelfs een kamer.

Afmetingen

179,4 x 138,9 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/902/442

Credits

Aankoop van de kunstenaar, 1902

Locatie

Op zaal

Close

Eugène Boudin

La Place Ary Scheffer, Dordrecht

1884

Dordrecht door de ogen van een Fransman. Zo zonnig en kleurrijk is het Scheffersplein zelden verbeeld. Het lijkt wel Venetië. Daken, luiken, zonneschermen, het draagt allemaal bij aan de levendigheid. Dat Boudin een rasechte buitenschilder was, spat ervan af. De reflecties in het water alleen al zijn een lust voor het oog.

Afmetingen

27 x 21,4 cm

Materiaal

Olieverf op paneel

Inventaris nummer

DM/005/853

Credits

Schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum 2005

Locatie

Op zaal

Close

Jan Veth

Portret van Maurits van der Valk,

Dordrechts Museum, schenking 1929

1886

Veths beeld van Maurits van der Valk: een denker. Op diens atelier discussieerden de Tachtigers over kunst. Van der Valk – schilder en kunstcriticus, net als Veth – had een uitgesproken mening: kunst moest stemming uitdrukken. Het werd zijn schrijversnaam: ‘J. Stemming’. Veth maakte een raak portret, in twee middagen.

Afmetingen

43,1 x 35 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/929/1

Credits

Dordrechts Museum, schenking 1929

Locatie

Te zien

Close

Jan Toorop

Landschap met vaart

Dordrechts Museum, schenking Hidde Nijland, 1912

1889

Een spectaculair landschap zinderend van licht en kleur, uitgevoerd in pointillistische stijl. Een nieuwe schildertechniek, overgewaaid uit Parijs en door Toorop als eerste in Nederland toegepast. De Dordtse verzamelaar Hidde Nijland kocht het werk in 1894 voor een habbekrats van de kunstenaar en schonk het later aan het museum.

Afmetingen

66 x 76,2 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/912/304

Credits

chenking Hidde Nijland, 1912

Locatie

Niet op zaal

Close

George Hendrik Breitner

Sleperspaarden in de sneeuw

1890

'Ik zal de mensch schilderen op de straat en in de huizen (…) 't leven vooral', schreef Breitner al vroeg. Zijn stad is Amsterdam, de stad waar gewerkt wordt. De paarden zijn van onderaf weergegeven. Ze komen op je af, zwoegend en dampend in de sneeuw. Werkvolk en werkpaarden, daarbij lag Breitners hart.

Afmetingen

100 x 152 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

VBL/24

Credits

Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (collectie Van Bilderbeek-Lamaison), 1951

Locatie

Op zaal

Close

Floris Arntzenius

Het Scheveningse strand

ca. 1900

Het is aangenaam strandweer. Niet te warm en niet te zonnig. Badgasten vermaken zich, met wandelen, pootje baden, een spelletje doen of alleen maar zitten en kijken. Naar de zee en naar elkaar. Arntzenius had een scherp oog voor dit alledaagse, of het nu op het strand was of op straat in Den Haag.

Afmetingen

42 x 62 cm

Materiaal

Olieverf op doek op paneel

Inventaris nummer

DM/017/1255

Credits

Bruikleen collectie De Rietgors, Papendrecht, 2017

Locatie

Op zaal

Close

David Oyens

De teekening

bruikleen uit particuliere collectie, ter nagedachtenis aan Fred Hendriks, 2022

1879

Ze kijkt op, de hand met het krijtje nog op het papier. Geconcentreerd. Wat zou ze tekenen? David en zijn broer Pieter Oyens schilderden vaak kunstenaars aan het werk – meestal zichzelf. Maar hier schittert een onbekend meisje. In het volle licht, voor een donkere achtergrond, trekt ze met die blik én haar stralend blauwe jurk alle ogen naar zich toe.

Afmetingen

71,5 x 54 cm

Materiaal

olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/022/1510

Credits

bruikleen uit particuliere collectie, ter nagedachtenis aan Fred Hendriks, 2022

Locatie

.

Close

Suze Robertson

Lena (zittend naakt)

aankoop 1907

ca. 1903-1907

Schilderen naar naaktmodel hoorde erbij op 19de-eeuwse kunstacademies – behalve voor vrouwelijke studenten. Robertson drong net zo lang aan tot ze toch werd toegelaten tot de naaktklas. Ze kreeg kritiek, maar later ook erkenning. Haar monumentale Lena hing in 1907 op een tentoonstelling in Amsterdam. Het Dordrechts Museum kocht het meteen aan.

Afmetingen

152,5 x 84,5 cm

Materiaal

olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/907/445

Credits

Aankoop 1907

Locatie

.

Close

Else Berg

Mallorca

Aankoop 2021

1914

De betovering van een land met ander licht: Mallorca inspireerde Else Berg tot een half abstract landschap in zonnige pasteltinten. Een schilderij als een weefsel van hoekige kleurvlakjes, zonder duidelijke dieptewerking. Een opvallend, kubistisch experiment van Berg. In Nederland werd ze gezien als een van de 'ultra-modernen'.

Afmetingen

32,5 x 40 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/021/1440

Credits

Aankoop 2021

Locatie

.

Close

Jan Hendrik Weissenbruch

Te Noorden bij Nieuwkoop

1901

‘Licht en lucht, dat is de kunst! De lucht bepaalt het schilderij.’ Schilders konden er nooit genoeg naar kijken. Zelf deed Weissenbruch dat het liefst in het plassengebied bij Nieuwkoop. Het inspireerde hem tot dit verrassende landschapje, of - zoals een tijdgenoot zei - ‘tot het dichten van een schilderij, met wonderschoone blauwe lucht en een enkele witte wolk'

Afmetingen

33 x 41 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

VBL/99

Credits

Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (collectie Van Bilderbeek-Lamaison), 1951

Locatie

Op zaal

Close

Isaac Israels

Scottish Dance

1910-1912

Wie is deze vrouw in Schots kostuum? Een danseres, zoals de titel suggereert? In de spiegel zie je haar gezicht. Ze kijkt hoe de kleedster haar sjerp vastmaakt. Haar blik dwaalt naar de schilder, die vliegensvlug registreert. Scottish Dance is uit Israels' Parijse tijd (1904-1913). Hij woonde toen in Montmartre, midden in de uitgaanswereld.

Afmetingen

91,5 x 61 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

VBL/43

Credits

Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (collectie Van Bilderbeek-Lamaison), 1951

Locatie

Op zaal

Close

Jan Sluijters

Fiacre met Sacré Coeur

Dordrecht, Dordrechts Museum, bruikleen collectie De Rietgors, Papendrecht, 2017

1912

Een opvallende herinnering aan nachtelijk Parijs: de Sacré Coeur met ervoor het silhouet van een huurrijtuig. Een verblindend visoen in blauw, als in een sprookje. Gezien vanuit een café, zoals de contouren van het venster en een tafeltje suggereren. Bijzondere lichtbronnen intrigeerden Sluijters in de jaren 1910. Hij schilderde meer ‘maanlichten’.

Afmetingen

67,5 x 87 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/017/1252

Credits

Bruikleen collectie De Rietgors, Papendrecht 2017

Locatie

Niet op zaal

Close

Max Liebermann

Zelfportret met strohoed

1914

De schilder in zijn atelier: scherp observerend, palet en penselen in de hand. Het is een van de vele zelfportretten die Liebermann maakte. De kunstenaar uit Berlijn had in eigen land succes met zijn rake portretten en stadsimpressies, maar was ook in Nederland bekend. Hij was bevriend met schilder en schrijver Jan Veth, die hem ook heeft geportretteerd.

Afmetingen

92,3 x 74,4 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/019/1340

Credits

Bruikleen particuliere collectie, 2019

Locatie

Op zaal

Close

Pyke Koch

Stilleven met appels

Dordrechts Museum, aankoop met steun van Vereniging Rembrandt en een particuliere schenker uit Dordrecht, 1993

1944 - 1946

Het fruit op Kochs schilderij lijkt veel op het fruit in 17de-eeuwse stillevens. Of vertelt het meer? De appels en peren zijn niet puntgaaf en hebben tegen die dreigende achtergrond zelfs iets irreëels. Koch is een magisch realist: zijn werkelijkheid is ‘mogelijk, maar niet waarschijnlijk’.

Afmetingen

20 x 30,2 cm

Materiaal

Olieverf op paneel

Inventaris nummer

DM/993/717

Credits

Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt en een particuliere schenker uit Dordrecht, 1993

Locatie

Op zaal

Close

Piet Ouborg

Vaarwel

1931

Doet dit werk denken aan ‘stukken van een vergane wereld’, zoals iemand eens zei? Komt dat door de titel Vaarwel? Door de opstijgende figuur en de trapachtige vorm? Door de tweedeling van de ruimte in licht en donker? Ouborg verwerkte zowel abstracte als surrealistische elementen en prikkelt de fantasie. Droom en werkelijkheid vloeien ineen.

Afmetingen

27,7 x 32,8 cm

Materiaal

Olieverf op masoniet

Inventaris nummer

DM/975/497

Credits

Aankoop 1975

Locatie

Niet op zaal

Close

Karel Appel

Simpele vormen, felle kleuren, stevige lijnen. Het is de taal van CoBrA: fantasievol, spontaan, kinderlijk primitief. Zelf zei Appel: ‘Ik schilder als een barbaar in een barbaarse tijd’. In de naoorlogse jaren werden tradities overboord gezet. Het was de tijd van vrijheid, experiment, van dromen en mythes. Is Kindje, kerkje, beestje ook een droombeeld?

Afmetingen

88,3 x 67,5 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

VBL/6

Credits

Bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (collectie Van Bilderbeek-Lamaison), 1966

Locatie

Niet op zaal

Close

Edgar Fernhout

Winter

Dordrechts Museum, schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 1996

1964

'Winter' oogt abstract. Zelf zou Fernhout dat nooit gezegd hebben. Hij sprak van ‘nieuwe beelden’, vertaald in ‘kleur en ritme’. Het de sensatie van een winterdag met neerdwarrelende sneeuwvlokken die is weergegeven. Geschilderd in hoekige vlekken van blauw, wit en zwart. De kleuren die Fernhout buiten waarnam. Hij had een intens contact met de natuur.

Afmetingen

81,2 x 75,3 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/996/774

Credits

Schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 1996

Locatie

Niet op zaal

Close

Emo Verkerk

Portret van Gabriëlle I

1982

Verkerks portret van Gabriëlle is geen tweedimensionaal schilderij, maar omarmt letterlijk de ruimte. Het is het eerste uit een reeks portretten die de kunstenaar van zijn toenmalige geliefde maakte. Over de vorm zei Verkerk: 'Het lijkt op de constructie die indianen gebruiken om hun ingebakerde baby op de rug te vervoeren, een "cradleboard"'.

Afmetingen

147 x 51 x 29,5 cm

Materiaal

Olieverf op karton

Inventaris nummer

DM/015/1131

Credits

Schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2015

Locatie

Niet op zaal

Close

Marlene Dumas

De aanwezige

1985

De portretten van Dumas zijn gebaseerd op foto's, film- en televisiebeelden. Van beroemheden, van onbekenden en van mensen uit haar omgeving. De aanwezige portretteert de markante mevrouw Oppenoorth, die Dumas aan het begin van haar carrière ondersteunde. Mevrouw Oppenoorth heeft in Dordrecht gewoond en is daar ook begraven. Dat was de reden om juist dit werk aan deze collectie toe te voegen.

Afmetingen

50 x 40 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/015/1123

Credits

Schenking kunstenaar 2015

Locatie

Niet op zaal

Close

René Daniëls

Zonder titel

Dordrechts Museum, schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2015

1987

Een schilderij dat je kunt zien als een zuiver abstracte compositie van vlakken, maar ook als een ruimte, stad of gebouw. Het knipoogt naar Mondriaans vrolijke werken uit zijn laatste periode in New York. Daniëls was een aanjager van de hernieuwde belangstelling voor het schilderen in de jaren tachtig. En nog steeds inspireert zijn werk jonge schilders.

Afmetingen

149,9 x 200,7 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/015/1132

Credits

Schenking Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2015

Locatie

Niet op zaal

Close

Jan Beutener

Ontbijtje

1991

'Ontbijtjes', zo worden 17de-eeuwse schilderijen van gedekte tafels genoemd. Beutener speelt ermee: mes, kopje, servet en krant – ze doen denken aan een echt ontbijt, maar Beutener gebruikt ze als vorm en kleur in een strak georganiseerd, haast abstract beeld. Hij zet de wereld naar zijn hand. Maar deden 17de-eeuwse stillevenschilders dat niet ook?

Afmetingen

134 x 90 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/017/1215

Credits

Schenking Cees Röling, 2017

Locatie

Op zaal

Close

JCJ Vanderheyden en Frans de la Cousine

Groot Atelier

1992

Het atelier, een plek van onderzoek. JCJ Vanderheyden en Frans de la Cousine waren vooral geïnteresseerd in de manier waarop we beeld en werkelijkheid waarnemen. Hoe wordt onze waarneming beïnvloed door een medium als fotografie of schilderkunst?

Afmetingen

102 x 102 cm

Materiaal

foto, ingeschilderd

Inventaris nummer

DM/992/692

Credits

Aankoop 1992

Locatie

Op zaal

Close

Ina van Zyl

Marshmallows

2001

Van Zyl schildert motieven uit haar directe omgeving. Vruchten, bloesem of zoals hier: tenen. Ze zoomt in, werkt langzaam en brengt de verf dik op. Laag na laag met grove penseelstreken. De opvallend aanwezige, ruwe verfhuid 'schuurt' met de zachtheid en kwetsbaarheid van het onderwerp. Die ongemakkelijke combinatie kenmerkt haar werk.

Afmetingen

50 x 50 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/012/1389

Credits

Overdracht Centrum Beeldende Kunst Dordrecht, 2012

Locatie

Niet op zaal

Close

Jan Roeland

Eend

2006

Een eend in zijn meest essentiële vorm, uit de 'eendenreeks' waaraan Roeland in 2001 begon. Allemaal anders, maar altijd sterk vereenvoudigd, herkenbaar en plat. Alsof de vormen zijn uitgeknipt. Kleur speelt bij Roeland een belangrijke rol. Soms zijn wel twintig lagen aangebracht om precies de juiste intensiteit te bereiken.

Afmetingen

50 x 60 cm

Materiaal

Olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/007/878

Credits

Aankoop 2007

Locatie

Niet op zaal

Close

Raquel van Haver

Hookers in toilets, Dancehall version explicit #2

2016

Raquel van Haver vindt de onderwerpen voor haar schilderijen op straat, in Amsterdam-Zuidoost of in steden ver weg. Ze reist naar plaatsen waar het leven op het scherp van de snede wordt geleefd. Daarover vertellen haar schilderijen, rauw en direct. 'Dat schilderkunst niet geschikt zou zijn voor het tonen van engagement of politieke overtuigingen, is niet waar,' vindt Van Haver. 'Het kan wel degelijk.'

Afmetingen

120 x 120 cm

Materiaal

olieverf, teer, haar, gel, hars, gips, houtskool, krijt en spuitverf op jute

Inventaris nummer

DM/017/1296

Credits

Aankoop van de kunstenaar (Schefferfonds Vereniging Dordrechts Museum), 2017

Locatie

Op zaal

Close

Frank Ammerlaan

Untitled

2016

Afmetingen

180 x 160 cm

Materiaal

Glas en zink op metaal

Inventaris nummer

DM/017/1299

Credits

Aankoop (Schefferfonds Vereniging Dordrechts Museum), 2017

Locatie

Niet op zaal

Close

Muurschildering

Afmetingen

Langs gehele muur

Materiaal

tempera op behang

Inventaris nummer

DM/019/1402

Credits

Aankoop van de kunstenaar met steun van diverse particulieren, 2019

Locatie

Op zaal, Art & Dining

Close

Esiri Erheriene-Essi

Adwoa Essien

2020

Talloze portretten zijn er door de eeuwen heen gemaakt, die telkens nieuwe verhalen vertellen over mensen. Dit portret behoort tot een doorgaande serie, waaraan Erheriene-Essi in 2020 begon. Ze baseert zich op klassenfoto's uit de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw. De portretten vormen een geschilderd archief en eerbetoon aan 'alle zwarte vrouwen die het fundament hebben gelegd waarop wij bouwen'.

Afmetingen

80 x 60 cm

Materiaal

olieverf en inkt op doek

Inventaris nummer

DM/021/1441

Credits

Aankoop 2021

Locatie

Te zien

Close

Natasja Kensmil

Huwelijksportret van Johan de Witt en Wendela Bicker

Dordrechts Museum, aanwinst 2021, met dank aan het Mondriaan Fonds en de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum

2020

Kensmil schilderde een huwelijksportret, maar geen gepolijst spiegelbeeld. Ze maakt met haar werk vragen los over macht, rijkdom en vrijheid in de 17de eeuw. Keerzijde van 'de gouden eeuw' was het systeem van kolonisatie en slavernij overzee. Ook dichterbij woedde soms harde strijd: Johan en zijn broer Cornelis werden in het Rampjaar 1672 bruut vermoord. Bij Kensmil schemert de geschiedenis door de verf heen. Haar portret zindert van dubbelzinnigheden: lief en leed, historie en actualiteit.

Afmetingen

11 delen, 250 x 140 cm en 100 x 100 cm

Materiaal

olieverf op doek

Inventaris nummer

DM/021/1461a-k

Credits

aankoop met steun van Mondriaan Fonds en Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, 2021

Locatie

.