Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

De Dordtse kunstenaar Ton Kraayeveld (1955) schildert en tekent een wereld waarin kantoren, wachtruimtes, kasten, koffers, patronen, logo’s en losse woorden veelvuldig voorkomen. Het is een lege wereld: een verlaten hotellobby, een bushokje, een plein met een monument – hel verlicht – maar geen mens te zien. Lege kasten en ordners, stoelen waar niemand op zit. Die neutrale wereld biedt de kunstenaar de kijker aan, zodat deze zijn eigen gedachten beter op het doek kan projecteren.

Het werk van Kraayeveld is bijna grafisch en raakt opvallend aan de huidige tijdsgeest. Hij geeft zijn beeldende ideeën die nooit direct maatschappelijk geëngageerd zijn, op zo’n manier weer dat er zich een zekere dubbelzinnigheid voordoet. De kijker blijft in het ongewisse. Is die vergaderkamer met meubilair een kamer in een Nederlands kantoor of een verwijzing naar de kantoren van de Stasi in Oost Berlijn?

Het Dordrechts Museum presenteert met UMZUG de bijzondere, lege wereld van Ton Kraayeveld en maakte een keuze uit zijn werk van de laatste tien jaar. Bij de tentoonstelling wordt een catalogus uitgegeven.