Umar Rashid - TWO TONGUES
De eerste museale solo tentoonstelling van Umar Rashid in Nederland.
Umar Rashid (1976, Chicago) krijgt internationaal pijlsnel erkenning voor de fantastische schilderijen, tekeningen en multimediamix waarin hij de geschiedenis van wereldmachten becommentarieert: vol bombarie, geestdrift en bijtende humor. Het Dordrechts Museum presenteert zijn eerste museale solotentoonstelling in Nederland: Umar Rashid – Two Tongues. De kunstenaar woont in Los Angeles. Hij heeft galerietentoonstellingen in Amerika en Europa; dit jaar opent bovendien een solotentoonstelling bij MoMA PS1 in New York.
Het Dordrechts Museum presenteert zijn eerste museale solotentoonstelling in Nederland: Umar Rashid – Two Tongues. Zwart en wit, goed en kwaad, donker en licht draaien hierin voortdurend om elkaar heen, als een slang met dubbele tong. ‘Ik schilder de geschiedenis als een ontdekkingsreis en vrijheidsstrijd vol wendingen, licht, lucht en komedie. Alsof ik omkijk uit de toekomst, want ik wil wat gedachten vernieuwen.’
Wij zijn er trots op dit podium te kunnen bieden en het werk van Umar Rashid met het publiek te kunnen delen. Via de hedendaagse kunst komen zes eeuwen schilderkunst in onze museumcollectie samen met de actualiteit. Kunstenaars die nú leven en werken zoomen in op onze wereld vol dubbelzinnigheden. Ze komen dicht op de huid van de eigen tijd.
Umar Rashid
Umar Rashid (1976, Chicago) is een verhalenverteller in de beeldende kunst. Hij geeft een draai aan de geschiedenis van wereldveroveraars. Zijn commentaar op hun grote daden zit vol bijtende humor, poëzie en verbeeldingskracht. In zijn schilderijen slingert hij zichzelf door de tijd, als een superheld die van een verre planeet over de aarde triomfeert. Doelwit: het verleden vernieuwen.
Rashid vermengt tekst en beeld, historische verhalen met spetterende toekomstvisioenen. Als ruimtewezen kijkt hij bliksemend naar het aardse rollenspel van held en slachtoffer, zwart en wit, man en vrouw, mens en dier. Machtsverhoudingen draait hij om. Zijn verbeelding is een wapen in de vrijheidsstrijd. Voor gelijkheid. En tegen het geniepige vastpinnen op ras, klasse en geslacht.
Bij Rashid is alles mogelijk, dank zij de mengeling van feit en fictie. Zijn stijl doet denken aan volkskunst, striptekeningen en illustraties uit kinderboeken. Maar ook aan historische landkaarten, theatershows en sciencefiction. In figuratieve schilderijen vol strijdlustige taferelen herbeziet hij de 17e en 18e-eeuwse koloniale geschiedenis. Wereldveroveraars veranderen in vampiers, bloeddorstig, maar ook een prooi van hun eigen wellust.
Rashid deinst niet terug voor beelden van uitbuiting, seks en geweld. De kunst zelf is ongevaarlijk; het geweld komt uit de harde realiteit. Rashid belicht historische uitwassen in een virtuoze wraakoefening. ‘Niet dat wij nu beter zijn dan toen’, zegt hij. ‘Maar we zijn wel in staat tot het erkennen van wangedrag.’ Hij prikkelt en daagt uit; zet aan het denken zonder de les te lezen: goed en kwaad blijven om elkaar heen wentelen – zoals een slang die zichzelf in de staart bijt, maar die zichzelf ook altijd opnieuw vernieuwt, met het afleggen van zijn huid.
‘‘Ik schilder de geschiedenis als een ontdekkingsreis en vrijheidsstrijd vol wendingen, licht, lucht en komedie. Alsof ik omkijk uit de toekomst, want ik wil wat gedachten vernieuwen.’’
Umar Rashid
Video: Studio Roodenburch
Met dank voor de samenwerking aan galerie Cokkie Snoei Rotterdam
Beeldcredit
Umar Rashid, The gods are indifferent but occasionally rapture the souls of humanity to hold for later judgment. Naval siege of the Fort Zeelandia expansion project by indigenous, and Frenglish raiders. The primary target escapes in a Ferrari whilst condemning everyone else to bombardment. Or, mooning in a canoe while Black and White Jesus look on in awe and terror, 2022.
The Stewart Brothers Collection.