Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

Umar Rashid (1976, Chicago) krijgt internationaal pijlsnel erkenning voor de fantastische schilderijen, tekeningen en multimediamix waarin hij de geschiedenis van wereldmachten becommentarieert: vol bombarie, geestdrift en bijtende humor. Het Dordrechts Museum presenteert zijn eerste museale solotentoonstelling in Nederland: Umar Rashid – Two Tongues. De kunstenaar woont in Los Angeles. Hij heeft galerietentoonstellingen in Amerika en Europa; dit jaar opent bovendien een solotentoonstelling bij MoMA PS1 in New York.

Umar Rashid - Foto: Josh Schaedel - 2022

Umar Rashid - Foto: Josh Schaedel

2022

Het Dordrechts Museum presenteert zijn eerste museale solotentoonstelling in Nederland: Umar Rashid – Two Tongues. Zwart en wit, goed en kwaad, donker en licht draaien hierin voortdurend om elkaar heen, als een slang met dubbele tong. ‘Ik schilder de geschiedenis als een ontdekkingsreis en vrijheidsstrijd vol wendingen, licht, lucht en komedie. Alsof ik omkijk uit de toekomst, want ik wil wat gedachten vernieuwen.’

Wij zijn er trots op dit podium te kunnen bieden en het werk van Umar Rashid met het publiek te kunnen delen. Via de hedendaagse kunst komen zes eeuwen schilderkunst in onze museumcollectie samen met de actualiteit. Kunstenaars die nú leven en werken zoomen in op onze wereld vol dubbelzinnigheden. Ze komen dicht op de huid van de eigen tijd.

Umar Rashid

Umar Rashid (1976, Chicago) is een verhalenverteller in de beeldende kunst. Hij geeft een draai aan de geschiedenis van wereldveroveraars. Zijn commentaar op hun grote daden zit vol bijtende humor, poëzie en verbeeldingskracht. In zijn schilderijen slingert hij zichzelf door de tijd, als een superheld die van een verre planeet over de aarde triomfeert. Doelwit: het verleden vernieuwen.

Rashid vermengt tekst en beeld, historische verhalen met spetterende toekomstvisioenen. Als ruimtewezen kijkt hij bliksemend naar het aardse rollenspel van held en slachtoffer, zwart en wit, man en vrouw, mens en dier. Machtsverhoudingen draait hij om. Zijn verbeelding is een wapen in de vrijheidsstrijd. Voor gelijkheid. En tegen het geniepige vastpinnen op ras, klasse en geslacht.

Bij Rashid is alles mogelijk, dank zij de mengeling van feit en fictie. Zijn stijl doet denken aan volkskunst, striptekeningen en illustraties uit kinderboeken. Maar ook aan historische landkaarten, theatershows en sciencefiction. In figuratieve schilderijen vol strijdlustige taferelen herbeziet hij de 17e en 18e-eeuwse koloniale geschiedenis. Wereldveroveraars veranderen in vampiers, bloeddorstig, maar ook een prooi van hun eigen wellust.

Rashid deinst niet terug voor beelden van uitbuiting, seks en geweld. De kunst zelf is ongevaarlijk; het geweld komt uit de harde realiteit. Rashid belicht historische uitwassen in een virtuoze wraakoefening. ‘Niet dat wij nu beter zijn dan toen’, zegt hij. ‘Maar we zijn wel in staat tot het erkennen van wangedrag.’ Hij prikkelt en daagt uit; zet aan het denken zonder de les te lezen: goed en kwaad blijven om elkaar heen wentelen – zoals een slang die zichzelf in de staart bijt, maar die zichzelf ook altijd opnieuw vernieuwt, met het afleggen van zijn huid.

‘‘Ik schilder de geschiedenis als een ontdekkingsreis en vrijheidsstrijd vol wendingen, licht, lucht en komedie. Alsof ik omkijk uit de toekomst, want ik wil wat gedachten vernieuwen.’’

Umar Rashid

Video: Studio Roodenburch

Met dank voor de samenwerking aan galerie Cokkie Snoei Rotterdam

Beeldcredit


Umar Rashid, The gods are indifferent but occasionally rapture the souls of humanity to hold for later judgment. Naval siege of the Fort Zeelandia expansion project by indigenous, and Frenglish raiders. The primary target escapes in a Ferrari whilst condemning everyone else to bombardment. Or, mooning in a canoe while Black and White Jesus look on in awe and terror, 2022.
The Stewart Brothers Collection.