Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

Voor de tentoonstelling Werk, bid & bewonder heeft fotograaf en filmkunstenaar Ahmet Polat de installatie Liever Turks dan Paaps gemaakt. Polat’s drieluik toont de historische verbinding tussen twee culturen die misschien toch niet zo veel van elkaar verschillen als vaak gedacht wordt. In Nederland wordt vaak teruggegrepen op ‘calvinistische’ waarden als autonomie, culturele diversiteit en tolerantie. Maar weten we waar deze vandaan komen? Polat onthult de vergeten geschiedenis van het ‘calvinoturkisme’.

Tijdens de Tachtigjarige Oorlog vinden de Nederlandse opstandelingen steun bij het Ottomaanse Rijk. Net als Willem van Oranje strijdt de sultan tegen de katholieke Spaanse koning. In het Ottomaanse Rijk geldt bovendien vrijheid van geloof. Deze tolerantie maakt de sultan tot voorbeeld voor de Nederlandse vrijheidsstrijders. Met de leus ‘Liever Turks dan Paaps’ onderstrepen ze dit.

De calvinistische Nederlanders en de islamitische Turken delen dus een gemeenschappelijke geschiedenis van tolerantie en vrijheid. De band is niet alleen historisch. Ook in de geloofsbeleving, rituelen en waarden van nu zijn er meer overeenkomsten dan gedacht.

AHMET POLAT

Ahmet Polat (1978) werd geboren in het Brabantse Roosendaal. In zijn werk onderzoekt hij vaak de verbanden tussen de Turkse en Nederlandse cultuur, identiteit en geschiedenis. Na de kunstacademie in Breda fotografeerde hij zijn eerste opdracht voor het Dordrechts museum over de Turkse leefgemeenschappen uit Dordrecht. In 2006 kreeg hij de prestigieuze ICP Infinity Award en in 2015 werd hij benoemd tot Fotograaf des Vaderlands.

Het werk van Polat is verschenen in The New York Times, Rolling Stone, Paris Match, Vogue, Harpers Bazaar en Vice. Daarnaast was hij werkzaam als art director van Vogue Turkey. Hij heeft geëxposeerd in onder meer het Stedelijk in Amsterdam, Foam, Rijksmuseum Amsterdam, Istanbul Modern en BOZAR Brussel.