Voor de tentoonstelling Werk, bid & bewonder heeft fotograaf en filmkunstenaar Ahmet Polat de installatie Liever Turks dan Paaps gemaakt. Polat’s drieluik toont de historische verbinding tussen twee culturen die misschien toch niet zo veel van elkaar verschillen als vaak gedacht wordt. In Nederland wordt vaak teruggegrepen op ‘calvinistische’ waarden als autonomie, culturele diversiteit en tolerantie. Maar weten we waar deze vandaan komen? Polat onthult de vergeten geschiedenis van het ‘calvinoturkisme’.
Tijdens de Tachtigjarige Oorlog vinden de Nederlandse opstandelingen steun bij het Ottomaanse Rijk. Net als Willem van Oranje strijdt de sultan tegen de katholieke Spaanse koning. In het Ottomaanse Rijk geldt bovendien vrijheid van geloof. Deze tolerantie maakt de sultan tot voorbeeld voor de Nederlandse vrijheidsstrijders. Met de leus ‘Liever Turks dan Paaps’ onderstrepen ze dit.
De calvinistische Nederlanders en de islamitische Turken delen dus een gemeenschappelijke geschiedenis van tolerantie en vrijheid. De band is niet alleen historisch. Ook in de geloofsbeleving, rituelen en waarden van nu zijn er meer overeenkomsten dan gedacht.
AHMET POLAT
Ahmet Polat (1978) werd geboren in het Brabantse Roosendaal. In zijn werk onderzoekt hij vaak de verbanden tussen de Turkse en Nederlandse cultuur, identiteit en geschiedenis. Na de kunstacademie in Breda fotografeerde hij zijn eerste opdracht voor het Dordrechts museum over de Turkse leefgemeenschappen uit Dordrecht. In 2006 kreeg hij de prestigieuze ICP Infinity Award en in 2015 werd hij benoemd tot Fotograaf des Vaderlands.
Het werk van Polat is verschenen in The New York Times, Rolling Stone, Paris Match, Vogue, Harpers Bazaar en Vice. Daarnaast was hij werkzaam als art director van Vogue Turkey. Hij heeft geëxposeerd in onder meer het Stedelijk in Amsterdam, Foam, Rijksmuseum Amsterdam, Istanbul Modern en BOZAR Brussel.