Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

Het Dordrechts Museum verzamelt al ruim dertig jaar werk van kunstenaar Gerard Verdijk (1934-2005) en bezit een grote collectie schilderijen, tekeningen, grafiek en objecten. Deze terugblik op een lange carrière in de kunst is een hommage aan een kunstenaar die in wisselwerking met de kunst van zijn tijd steeds opnieuw zijn eigen weg vond.

Verdijk begon eind jaren vijftig met schilderijen en tekeningen die tot de informele kunst gerekend kunnen worden. Kunst die ontstaat uit de materie van de verf – soms gemengd met gips, zand of textiel – en de spontane manier van schilderen.

In de jaren zestig, de tijd van de pop art, drong de stad met al haar tekens van reclame en verkeer zijn werk binnen. Hij experimenteerde met druktechnieken, spuitbus en lak, en fel oplichtende kleuren. Er was al vanaf het begin iets van wat je een schrift zou kunnen noemen, een kalligrafie van tekens zonder directe betekenis. Daar kwamen in deze periode letters en woorden bij. Daarna verstilde zijn werk meer en meer. Hier en daar nog archaïsche tekens ontleend aan de beeldtaal van primitieve culturen, maar zijn werk werd leger, stiller, persoonlijker, contemplatief bijna.

Het gaat hem in zijn late werk om de verbeelding van universele begrippen, om het oproepen van beweging en ruimte, spanning en balans, harmonie en tegenstelling.

Gerard Verdijk - Retroperspectief

Gerard Verdijk

Retroperspectief

In het verleden vonden al eerder retrospectieven plaats, zoals in het Stedelijk Museum Amsterdam (1993/1994), het Noord-Brabantse Museum in Den Bosch (1998) en in het Dordrechts Museum (2005). Het overzicht dat nu in voorbereiding is, zal zeker de hoogtepunten bevatten uit eerdere presentaties met bruiklenen uit belangrijke museale verzamelingen. Echter een even groot aandeel wordt gevormd door werken uit zijn nalatenschap, die zelden of nooit zijn getoond.