Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

Dat George Hendrik Breitner behalve een beroemd schilder ook een fervent en succesvol fotograaf was, is met ingang van 2 september te zien in de tentoonstelling Foto’s van Breitner. Het Dordrechts Museum toont een selectie van zijn meest geliefde onderwerpen: het stadsleven, naaktstudies en portretfoto’s.

Breitner (1857 – 1923), een belangrijke vertegenwoordiger van het Amsterdamse Impressionisme, schilderde het stadsleven. De straat was zijn voornaamste onderwerp. Daar nam hij ook veel van zijn foto’s: dienstmeisjes en kruiers, de kermis en de markt, bouwputten en heistellingen. Breitner had vanaf zijn vroege jaren al een bijzondere belangstelling voor militairen en hun paarden. Ook daarvan maakte hij foto’s.

Breitner beschouwde zijn foto’s niet als zelfstandige kunstwerken. Hij maakte ze als geheugensteun en hulpmiddel voor zijn schilderijen. Nooit schilderde hij zonder meer een foto na, maar zijn fotografisch werk had wel invloed op de composities van zijn schilderijen. Ongewone afsnijdingen en diagonalen, vreemde perspectieven, lage standpunten en bewegingsonscherpte, dat alles vind je terug in zijn latere schilderijen.