Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

Het Dordrechts Museum presenteert op de tentoonstelling Evelyn Taocheng Wang – Het licht is rond, nieuw werk in een ruimtelijke installatie, in nauwe samenwerking met de kunstenaar.

Evelyn Taocheng Wang (1981, Chengdu) combineert Aziatische schilder- en kalligrafietradities met Westerse schilderkunst. Ook maakt ze installaties, foto- en videoperformances. Terugkerend thema in haar werk is het leven in verschillende talen en culturen.

‘Van de expositie ‘Het licht is rond’, over licht, kleur en schoonheid, van Evelyn Taocheng Wang in het Dordrechts Museum word je een genereuzer mens. *****’

NRC

Evelyn Taocheng Wang

Evelyn Taocheng Wang is geboren in China en woont momenteel in Rotterdam. Ze studeerde zowel in Azië als in Europa en exposeert wereldwijd. Binnen Nederland is Wang bekroond met de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs (2016), de ABN AMRO Kunstprijs (2019) en de Dolf Henkes Prijs (2019); in Duitsland met de Dorothea von Stetten Preis (2019).


Thema's

Wat is je bestemming, je plaats in de wereld en je eigen invloed daarop? Vragen over het lot en de gevolgen van migratie en globalisering komen verhuld aan de oppervlakte. Ondanks de actuele scherpte, is het werk van Wang een toonbeeld van elegantie, vaak met een vleugje humor. Ze speelt met het idee van identiteit als veelzijdig fenomeen en verbindt haar persoonlijke ervaringen aan gedachtes en ideeën over kunst en kunstgeschiedenis.

Wang geeft met een reeks recente schilderijen een vervolg aan het meditatieve lijnenspel van Agnes Martin (1912-2004). Haar ode aan deze beroemde minimalistische schilder is tegelijk een respectbetuiging, een persoonlijke toe-eigening en een actualisering. Het abstracte raster wordt bij Wang een raamwerk dat ook ruimte biedt aan figuratie: dichtregels en stillevens, zoals een handvol mandarijnen, geschilderd in de traditie van het Chinese realisme.

Ook te zien is een selectie van schilderijen met glas-in-lood ramen, inclusief het door Dordrechts Museum recent aangekochte schilderij Dutch Windows. Wang verbeeldt het Nederlandse venster als spiegel voor de schilderkunst, geïnspireerd door gevels die haar oog vangen als ze op straat wandelt, ook in Dordrecht tijdens de voorbereidingen op deze tentoonstelling. In haar atelier schildert ze op het doek haar herinneringen aan raampartijen en reflecties.

Kenmerkend voor haar poëtische, licht activistische toets is het zelfportret waarop ze pluis van een paardenbloem blaast: de zaadjes prijs gevend aan de wind die ze verder zal verspreiden.

‘Van China tot de VS en van Vermeer tot Ieniemienie: Evelyn Taocheng Wang verbindt ze op oogstrelende wijze. ****’

De Volkskrant
Dutch Window van Evelyn Taocheng Wang,

Evelyn Taocheng Wang, foto Sonia Mangiapane

Dutch Window

Dordrechts Museum, aankoop 2023 via Galerie Fons Welters

2022

Een paardenbloem wordt leeggeblazen door een blazend vrouwengezicht.

Evelyn Taocheng Wang

Self Portrait of Dandelion Wish

Galerie Fons Welters

2022

Schilderij met gekleurde strepen en linksboven mandarijnen.

Evelyn Taocheng Wang

Tangerines and Imitation of Agnes Martin

Galerie Fons Welters

2022