Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

Grote namen doen het in de kunstwereld goed. Ze worden vaak gezien als garantie voor kwaliteit en een stabiele of, nog beter, stijgende waarde. In de tentoonstelling Kunst voor de kost is te zien dat de schijn soms bedriegt.

De 'Aelbert Cuyp' die het Dordrechts Museum in 1887 kocht op advies van kenner Abraham Bredius, bleek bijvoorbeeld later een schilderij van Cuyps stadgenoot en navolger Abraham van Calraet. Die signeerde met de initialen AC. Zo zaaide Van Calraet zélf al verwarring, want een verwarrende of vervalste handtekening kan zelfs kenners misleiden. Deed hij dit bewust? Omdat een Aelbert Cuyp op de markt ook toen al meer waard was dan een Abraham van Calraet?

Lidwien Speleers, restaurator schilderijen, en Sander Paarlberg, Conservator Kunst voor de Kost, geven in de lezing Echt of vals? inzichten in verschillende trucs van schilders (en handelaren) om de waarde van schilderijen te verhogen. Dit doen zij naar aanleiding van een aantal voorbeelden uit de tentoonstelling.

Wat:
Echt of vals?
Wanneer:
01 sep 2024
Hoe laat:
15:00 - 16:00

* 7,50 excl. museumentree

Reserveer tickets