Grote namen doen het in de kunstwereld goed. Ze worden vaak gezien als garantie voor kwaliteit en een stabiele of, nog beter, stijgende waarde. In de tentoonstelling Kunst voor de kost is te zien dat de schijn soms bedriegt.
De 'Aelbert Cuyp' die het Dordrechts Museum in 1887 kocht op advies van kenner Abraham Bredius, bleek bijvoorbeeld later een schilderij van Cuyps stadgenoot en navolger Abraham van Calraet. Die signeerde met de initialen AC. Zo zaaide Van Calraet zélf al verwarring, want een verwarrende of vervalste handtekening kan zelfs kenners misleiden. Deed hij dit bewust? Omdat een Aelbert Cuyp op de markt ook toen al meer waard was dan een Abraham van Calraet?
Lidwien Speleers, restaurator schilderijen, en Sander Paarlberg, Conservator Kunst voor de Kost, geven in de lezing Echt of vals? inzichten in verschillende trucs van schilders (en handelaren) om de waarde van schilderijen te verhogen. Dit doen zij naar aanleiding van een aantal voorbeelden uit de tentoonstelling.
- Wat:
- Echt of vals?
- Wanneer:
- 01 sep 2024
- Hoe laat:
- 15:00 - 16:00
* 7,50 excl. museumentree
Reserveer tickets