Iedere twee jaar wordt 'De Schefferprijs' uitgereikt door de Vereniging Dordrechts Museum, de vrienden van het Dordrechts Museum. De Scheffer 2024 is gewonnen door Abul Hisham. Dat is onthuld tijdens de opening van de bijbehorende tentoonstelling in ons museum. Het werk van Abul Hisham, Fiona Lutjenhuis en Peng Zhang, is tot en met 25 augustus bij ons te bewonderen. De Schefferprijs stimuleert talentvolle beeldend kunstenaars, tot en met 35 jaar, die een accent leggen op de schilderkunst.
Publieksprijs
De drie jonge kunstenaars maken ook nog kans op een publieksprijs. Naast de mening van de jury mogen bezoekers zelf ook laten weten wie hun favoriet is. Bezoekers kunnen hun stem achterlaten in een stembus in de tentoonstelling. Aan het eind van de expositie wordt de publieksfavoriet bekend gemaakt.
De prijs is mogelijk gemaakt door het Schefferfonds, opgericht met legaten van de schilder Ary Scheffer (Dordrecht 1795 – Argenteuil 1858) en zijn familie. Het was Scheffers wens via deze prijs jonge kunstenaars en vernieuwing in de schilderkunst te stimuleren. De prijs is eerder toegekend aan onder anderen Niek Hendrix (2022) Susanna Inglada (2019), Raquel van Haver (2017) en Joost Krijnen (2015).
De jury over de genomineerden: ‘Drie bijzondere kunstenaars geven de schilderkunst een magische uitstraling,' aldus de jury. 'Hun werk is rijk aan symbolen en verhalen die kunnen opvlammen als visioenen. Maar het mag ook klein zijn en verfijnd. Deze schilders betoveren kleur en vorm met poëzie, een vleugje humor en diep menselijke verlangens en herinneringen.'
Fiona Lutjenhuis
Onthult zij een innerlijke wereld of verbergen haar kamerschermen juist iets? Fiona Lutjenhuis (Zevenaar, Nederland, 1991) vertelt een verhaal in beelden, dat uitwaaiert over de muur en zich daarnaast in kamerschermen ontvouwt.
Religieuze symbolen komen samen met voorstellingen uit science fiction. Lutjenhuis sluit wonderwel aan bij de actuele tendens in de kunst die het mystieke omarmt. Toch is zij uiterst persoonlijk. Ze verkent de waarden én de gevaren van de geloofscultuur die haar jeugd domineerde. Haar kleurensluiers nemen je mee in een rituele dans op de grens van waan en werkelijkheid. Het natuurlijke en bovennatuurlijke schemeren door elkaar heen, afwisselend hel en schel, zoet en zacht.
Peng Zhang
Peng Zhang (Shijian Cun, China, 1990) noemt zichzelf een landelijke kunstenaar. Hij memoreert het boerenleven in Zuid-China, waar hij opgroeide. In zijn schilderijen gebruikt hij waterverf en houtskool: natuurlijke elementen. Hiermee schildert hij het buitenleven, waar een varken wroet of zelfs een vrijheidssprong maakt boven de modderpoel.
Humor en melancholie krullen zich om elkaar heen. Zhang schildert dromerige taferelen. Uit het lage standpunt van een vis of eend en dan weer opvallend hoog. Hij speelt met schaal en afstand; met nabijheid versus onbereikbaarheid. Heimwee en nostalgie versmelten in een ode aan de verbeelding: met het hoofd in de wolken, beide benen op de grond.
Abul Hisham
Abul Hisham (Thrissur, India, 1987) maakt kleine schilderijen naast levensgrote doeken en uit hout gesneden sculpturen. Deze pilaren geven zijn werk het karakter van een heiligdom of gedenkteken. Ze markeren een wereld van de geest.
Hisham is een dromenvanger, maar ook een avonturier. Met zijn menselijke figuren dwaal je over de continenten, naast een olifant, voorbij een zwarte kat. Vaak stuit je op muren. Hisham werkte vooral met pastel, zand en ruwe pigmenten, herinnerend aan het Christelijke en Islamitische geloof, dat alles uit stof ontstaat en tot stof vergaat. Tegenwoordig gebruikt hij acrylverf en gipspoeder. Vol poëzie verbeeldt hij onze levensreis, in een wereld met doorkijkjes en ontmoetingen over grenzen heen.