Sinds kort te zien in het Dordrechts Museum: het spectaculaire Huwelijksportret van Johan de Witt en Wendela Bicker (2020) van Natasja Kensmil, winnaar van de Johannes Vermeerprijs 2021. Kensmil was aanwezig bij het ophangen van haar installatie. In de video vertelt ze over het hoe en waarom van het Huwelijksportret.
Hoe mooi moet een huwelijksportret zijn? Natasja Kensmil doorbreekt de schone schijn. Ze schildert met dikke verflagen in donkere kleuren. Een portret vol pracht en praal, maar ook duister.
Johan de Witt en Wendela Bicker waren grote namen in de 17de eeuw. Hij was een politiek kopstuk uit Dordrecht, onze ‘eerste minister-president’. Zij een burgemeestersdochter uit Amsterdam. Ze sloten een verstandshuwelijk. Misschien kwam er liefde bij, maar hier staan ze van elkaar afgekeerd, tussen familiewapens.
Kensmil woelt vragen los over macht, rijkdom en vrijheid in de 17de eeuw. Keerzijde van 'de gouden eeuw' was het systeem van kolonisatie en slavernij overzee. Maar ook dichterbij woedde soms harde strijd. Johan werd in het Rampjaar 1672 bruut vermoord, samen met zijn broer Cornelis.
Bij Kensmil schemert de geschiedenis door de verf heen. Zij maakt geen gepolijst spiegelbeeld, zoals de statige portretten die ook in dit trappenhuis hangen. Het Huwelijksportret zindert van dubbelzinnigheden: lief en leed, historie en actualiteit.