Installatie meesterwerken
uit Eerste Kamer
Vandaag werden in het Dordrechts Museum twee bijzondere zeventiende-eeuwse meesterwerken, die in opdracht van Johan de Witt zijn geschilderd, geïnstalleerd. Dit gebeurde in bijzijn van Eerste Kamervoorzitter Jan Anthonie Bruijn. De schilderijen Allegorie op de Oorlog (1664) van Jan Lievens en Allegorie op de Vrede (1669) van Adriaen Hanneman verlaten voor het eerst in eeuwen hun vaste plek in plenaire zaal van de Eerste Kamer op het Binnenhof. In verband met de grootschalige Binnenhofrenovatie zijn ze tijdelijk in de tentoonstelling De Wereld van Johan de Witt te bewonderen.

Directeur Femke Hameetman en Eerste Kamervoorzitter Jan Anthonie Bruijn
2025
Jan Anthonie Bruijn, Voorzitter Eerste Kamer: ‘Voor mij als Eerste Kamervoorzitter is dit een geweldig weerzien met deze werken die zo lang de plenaire zaal van de senaat op het Binnenhof sierden. Deze schilderijen hebben al eeuwen een grote symbolische waarde: in de 17e eeuw vergaderden de Staten van Holland en West-Friesland in wat nu de plenaire zaal van de Eerste Kamer is. Door het zien van Mars, de god van de oorlog en Irene, de godin van de vrede, waren de Statenleden zich voortdurend bewust van de kwetsbaarheid van het evenwicht tussen oorlog en vrede. Dat zijn onderwerpen die natuurlijk niet alleen in hun tijd speelden, maar ook nu zeer actueel zijn. Als senaat kunnen we niet wachten tot de terugkeer naar het Binnenhof, tot Mars en Irene weer toezicht houden op het belangrijke werk van de senaat.’
Femke Hameetman, Directeur Dordrechts Museum: ‘Het is een grote eer om deze twee bijzondere kunstwerken in het Dordrechts Museum aan het publiek te mogen tonen. De Allegorie op de Oorlog en de Allegorie op de Vrede zijn nooit eerder buiten het Binnenhof geëxposeerd en vormen absolute topstukken in onze tentoonstelling over Johan de Witt. Dat zij nu tijdelijk neerstrijken in Dordrecht, de geboortestad van De Witt, voelt als een thuiskomst.’
In de jaren 1660 geeft Johan de Witt als raadpensionaris opdracht het interieur van de vergaderzaal van Holland te vernieuwen: en daar hoort kunst bij. In mei 1664 schrijven Jan Lievens en Johan elkaar over Jans kunstwerk met de oorlogsgod Mars en vijf jaar later bestelt de Witt een tweede werk bij Adriaen Hanneman. Dit met als onderwerp vrede. In het centrum van de macht symboliseren de werken de verbinding tussen politiek, conflict en diplomatie, kunst en identiteit in de zeventiende-eeuwse Republiek.
De schilderijen, die normaal tegenover elkaar hangen in de Eerste Kamer, zijn slechts zelden buiten het Binnenhof te bewonderen. Hun aanwezigheid in het Dordrechts Museum biedt kunst- en geschiedenisliefhebbers een unieke kans om deze meesterwerken van dichtbij te bekijken.