Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

Jan Anthonie Bruijn, Voorzitter Eerste Kamer: ‘Voor mij als Eerste Kamervoorzitter is dit een geweldig weerzien met deze werken die zo lang de plenaire zaal van de senaat op het Binnenhof sierden. Deze schilderijen hebben al eeuwen een grote symbolische waarde: in de 17e eeuw vergaderden de Staten van Holland en West-Friesland in wat nu de plenaire zaal van de Eerste Kamer is. Door het zien van Mars, de god van de oorlog en Irene, de godin van de vrede, waren de Statenleden zich voortdurend bewust van de kwetsbaarheid van het evenwicht tussen oorlog en vrede. Dat zijn onderwerpen die natuurlijk niet alleen in hun tijd speelden, maar ook nu zeer actueel zijn. Als senaat kunnen we niet wachten tot de terugkeer naar het Binnenhof, tot Mars en Irene weer toezicht houden op het belangrijke werk van de senaat.’

Femke Hameetman, Directeur Dordrechts Museum: ‘Het is een grote eer om deze twee bijzondere kunstwerken in het Dordrechts Museum aan het publiek te mogen tonen. De Allegorie op de Oorlog en de Allegorie op de Vrede zijn nooit eerder buiten het Binnenhof geëxposeerd en vormen absolute topstukken in onze tentoonstelling over Johan de Witt. Dat zij nu tijdelijk neerstrijken in Dordrecht, de geboortestad van De Witt, voelt als een thuiskomst.’

In de jaren 1660 geeft Johan de Witt als raadpensionaris opdracht het interieur van de vergaderzaal van Holland te vernieuwen: en daar hoort kunst bij. In mei 1664 schrijven Jan Lievens en Johan elkaar over Jans kunstwerk met de oorlogsgod Mars en vijf jaar later bestelt de Witt een tweede werk bij Adriaen Hanneman. Dit met als onderwerp vrede. In het centrum van de macht symboliseren de werken de verbinding tussen politiek, conflict en diplomatie, kunst en identiteit in de zeventiende-eeuwse Republiek.

De schilderijen, die normaal tegenover elkaar hangen in de Eerste Kamer, zijn slechts zelden buiten het Binnenhof te bewonderen. Hun aanwezigheid in het Dordrechts Museum biedt kunst- en geschiedenisliefhebbers een unieke kans om deze meesterwerken van dichtbij te bekijken.