Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen of meer informatie bekijken.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen. Bekijk meer informatie.

Raquel van Haver vindt haar modellen op straat in Amsterdam-Zuidoost of in steden ver weg. Ze reist naar plaatsen waar het leven op het scherp van de snede wordt geleefd. Daarover vertellen haar schilderijen, rauw en direct. 'Dat schilderkunst niet geschikt zou zijn voor het tonen van engagement of politieke overtuigingen, is niet waar,' vindt Van Haver. 'Het kan wel degelijk.'

De Scheffer 2017

In 2017 won Van Haver De Scheffer, een tweejaarlijkse aanmoedigingsprijs van de Vereniging Dordrechts Museum (VDM) voor jonge beeldend kunstenaars. De prijs bestaat uit de aankoop van een werk en een expositie in het Dordrechts Museum. Het donkere, rauwe en energieke werk van RaQuel van Haver was toen in een solotentoonstelling te bewonderen. De jury was geraakt door de authenticiteit en de volwassen attitude van de pas 28-jarige kunstenaar en motiveerde haar keuze als volgt: “Het werk van RaQuel van Haver is in alles een reactie op de buitenwereld. De wereld waarin ze verkeert en waarmee zij zich als persoon verbonden voelt. Kolossaal opgebouwde doeken, reliëfs zwaar van teer en touw en verf, met grote figuren die uit die verf naar voren komen. Prostituees in de drinkhallen in Zimbabwe, straatjeugd in Lagos, figuren uit de Bijlmer waar haar atelier is gevestigd. Ook de kleine werken zijn reliëfs, met overtuigende portretten van de modellen van de straat. Ze zoekt het gevaar op, werkt op locatie. Weet haar wereld en betrokkenheid daarbij indringend over te brengen”.