Natasja Kensmil (1973) woont en werkt in Amsterdam. Zij studeerde aan de Vrije Tekenacademie, de Gerrit Rietveld Academie en aan de Ateliers- alle drie gevestigd in Amsterdam. Kensmil wordt vertegenwoordigd door andriesse~eyck galerie. Haar werken zijn onder meer tentoongesteld bij Stedelijk Museum (Amsterdam), Van Abbemuseum (Eindhoven), Stevenson (Zuid-Afrika), The Rubell Family Collection (Miami), Royal Hibernian Academy (Dublin), en National Museum of Women in the Arts (Washington). Tot begin 2022 is haar werk te zien in de solotentoonstelling “Monument der Regentessen“ in het Amsterdam Museum/Hermitage en in de dubbelsolo tentoonstelling met Sadik Kwaish Alfraji in Kunsthal KAdE die gepaard gaat met de verschijning van de monografie “A Poison Tree” uitgegeven door KAdE en Alauda Publications.
Daarnaast verschijnt binnenkort een documentaire over haar van regisseur Lisa Boerstra, geproduceerd door Interakt. Kensmils werk is vertegenwoordigd in nationale en internationale musea, bedrijfs- en privécollecties. Onlangs ontving zij de Johannes Vermeerprijs 2021, de Nederlandse staatsprijs voor de kunsten.
Natasja Kensmil laat in haar schilderijen vaak bespiegelingen zien op het verleden. Ze heeft de afgelopen twintig jaar een oeuvre opgebouwd waarin ze met een virtuoze en doorwrochte schildertechniek het verstrijken en veranderen van de tijd weergeeft, in een palet van duistere kleuren.
Op 1 november '21 werd de Johannes Vermeer Prijs 2021 aan haar uitgereikt door Ingrid van Engelshoven, demissionair minister van onderwijs, cultuur en wetenschap. De Johannes Vermeer Prijs is de Nederlandse staatspijs voor de kunsten, bestaande uit een bedrag van € 100.000 voor de realisatie van een speciaal project. De prijs werd eerder toegekend aan onder anderen operaregisseur Pierre Audi, filmregisseur Alex van Warmerdam, fotograaf Rineke Dijkstra en kunstenaar Marlene Dumas. De jury prijst Natasja Kensmil omdat ze ‘op haar eigen manier een verbinding legt tussen erfgoed en actualiteit’, die ze ‘op indringende wijze zichtbaar maakt op doek en papier.’
Het Dordrechts Museum heeft recent werk van Kensmil kunnen verwerven: Huwelijksportret van Johan de Witt en Wendela Bicker. Een nieuw sleutelwerk voor de verzameling zes eeuwen schilderkunst van het museum. 'Dit huwelijksportret hoort in het Dordrechts Museum', zegt museumdirecteur Peter Schoon. 'Dordrecht is de geboortestad van Johan de Witt, historisch kopstuk en Nederlands politicus. Natasja Kensmil zet een nieuw licht op de geschiedenis en onze collectie, waarin Johan de Witt natuurlijk vaker voorkomt.'
In dit werk krijgt Wendela Bicker een gezicht. Johan en Wendela waren echtgenoten, maar er bestond geen huwelijksportret van het paar. 'Nu doemen ze recht voor je op. Ze verschijnen ten voeten uit, zoals Rembrandts Marten en Oopjen, maar dan in de vorm van een hedendaagse installatie met familiewapens eromheen.