Dwalend door bossen, heiden of tuinen, waar topiaries opdoemen, varend over zeeën en beekjes, per boot, per vlot of digitaal, diep de geschiedenis in en visies op de toekomst creërend, Edward Clydesdale Thomson is altijd op zoek. Het gaat er niet om één specifiek ding te vinden, maar om het proces van steeds weer ontdekken en leren en nooit twee keer hetzelfde doen.
Thomson ziet een bos, stad, tuin, zee of haven als plekken waarin ideologische standpunten, cultureel, politiek of economisch, tegelijk aanwezig zijn, als lagen aarde, verstrengelde takken, kronkelende steegjes en kolkende golven. Zijn praktijk bevindt zich te midden van dergelijke situaties, probeert daar een plek in te bemachtigen en tijd te claimen.
Tijdens de expositie ‘Into Nature’ (2018) trok hij in een zelfgebouwde studio op wielen door Drenthe, werkend en experimenterend in relatie met de heide en de bossen en allerlei ander(en) die zijn pad kruisten, ‘below the soil, between the branches and above the clouds’. Nadat hij tijdens zijn verblijf aan de Rijksakademie in 2011 zijn fotocamera aan de wilgen hing, was een belangrijk keerpunt de langdurige residentie en aansluitende tentoonstelling ‘Nothin’ Shakin’ but the Leaves on the Trees’ (2015) in de Marabouparken Konsthall in Zweden. De tentoonstelling kwam tot stand in contact en samenwerking met mensen die een relatie hadden met het nabijgelegen oerbos. Bij een volgend project ‘wild care, tame neglect’ in huize Frankendael, in Amsterdam, verbleef hij zelfs twee jaar in situ. Dat resulteerde in een serie werkkleding, een open atelier, interventies in de tuin, een tentoonstelling, performances, rondleidingen en een theaterstuk, altijd in allerlei soortige samenwerkingen tot stand gekomen.
Naast tuinen en landschappen hebben ook water en de zee een belangrijke plek in de praktijk van Clydesdale Thomson. Sinds enige tijd werkt hij samen met de Universiteit van Utrecht en Breda University Of Applied Sciences aan het project ‘bound to the miraculous’. In een digitale omgeving, met real time weer- en klimaatdata, simuleren ze het iconische werk van Bas Jan Ader ‘In Search of the Miraculous’ en diens fatale boottocht in een piepklein zeilbootje over de Atlantische Oceaan. De romantiek van de zee, de heldenverhalen, de natuurkrachten en ook het mysterie wordt tot leven gebracht met wetenschappelijke data. In Middelburg liet Clydesdale Thomson een vissersboot in- en uit het modderige water takelen. ‘spellbound’ refereert aan de verschillende geschiedenissen van het desbetreffende water, de vissershaven, maar ook de slavenhandel waarbij de stad betrokken was. Dat situaties gelaagd zijn bewijst een ander project in Dordrecht: ‘rivier, boot, stad’. Clydesdale Thomson bouwde een replica van een historische tjalk met zijn team, scheepsbouwers, studenten en vrijwilligers. De boot is een belangrijk symbool voor de stad, de welvarende geschiedenis, economie en ambacht. Na een lange periode van onderzoek en het bouwen van de boot in een open studio waar veel belangstellenden gebruik van maakten, zal de boot door de straten van Dordrecht getrokken worden en langzaam uiteen vallen. De resten zullen permanente sculpturen worden. Het bouwen naar oude gebruiken in een hedendaagse context, met de mensen nu en de gebeurtenis van de trektocht door de stad geeft Dordrecht weer een nieuw verhaal, een nieuwe betekenislaag.
De projecten van Clydesdale Thomson hebben alle zorg en aandacht nodig om zich goed te nestelen. Dat betekent dat hij altijd in samenwerking is met de omgeving en de mensen daarin, en steeds opnieuw zijn kunstpraktijk daarin moet vormgeven. Met geduld neemt hij waar wat er is, wat er was en wat er voorbij trekt, op zoek naar diepere inzichten en belevenissen, naar nieuwe beelden en verhalen, en nooit twee keer hetzelfde.