Op uitnodiging van het Dordrechts Museum selecteerde DordYart speciaal voor deze tentoonstelling werken van kunstenaars die de afgelopen twee jaar op de stadswerven aan het werk waren. De tentoonstelling DORDTYART WERFT… geeft zo een beeld van de installaties die hier in 2012 en 2013 tot stand gekomen zijn.
Van Zoro Feigl wordt een nieuw werk getoond dat voortdurend van vorm verandert en geen begin of eind lijkt te hebben en daardoor in zichzelf gevangen is. Roland Schimmel laat werk zien dat refereert aan The Innocent Mind dat hij schilderde in een absisvormig paviljoen in de hal van DordtYart. Zijn werk is een onderzoek naar het werkelijkheidsgehalte van waarnemingen.
In de tuin van het museum wordt tussen de bomen de Animaris Ordis Mutantis gestald. Het is een strandbeest van Theo Jansen. Nico Parlevliet laat met zijn Tuning de strijkstokken glijden over de snaren. Nephentus 01 is een mechanische bewegende plant van Ronald van der Meijs en de interactieve video-installatie – 88 van Leila Anderson en Stan Wannet laat de bezoeker zelf een beeldverhaal maken. Quynh Vantu brengt met haar installatie van openingen de passant zelf in beweging komen.
Ook zijn in het museum filmische portretten te zien van de kunstenaars die bij DordtYart werkten. Het maakproces is in detail vastgelegd door Jeanne van der Horst.
DordtYart is een centrum voor hedendaagse kunst gevestigd op de Stadswerven te Dordrecht. Op de voormalige scheepswerf De Biesbosch presenteren kunstenaars bestaande werken en produceren nieuw werk. Zij worden daarbij geassisteerd door jongeren die werken met leren combineren. DordtYart nodigt daarnaast jaarlijks enkele jonge talentvolle kunstenaars uit voor een internationaal artist-in-residence programma.
Voor het Dordrechts Museum past de tentoonstelling DordtYart werft… perfect in de najaarsprogrammering van 2013. Samen met de overzichtstentoonstelling Stop Making Sense, Nederlandse schilderkunst uit de jaren 80 en de solotentoonstelling van Frank Ammerlaan, prijswinnaar van De Scheffer 2013 toont het museum dat zij ruim baan geeft aan de hedendaagse beeldende kunst.